Pressetoppene applauderer den nye Avisa Oslo: – Vi har savnet dette

Presseorganisasjonene ønsker Amedias nye satsing i hovedstaden velkommen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag ble det klart at Amedia lanserer Avisa Oslo (AO) med 35 redaksjonelt ansatte og tre kommersielle i splitter nye lokaler på Youngstorget.

Det ble også klart at Magne Stordal blir redaktør i den nye avisen.

Både politikere og pressefolk har påpekt i lengre tid at Oslo lider av manglende dekning.

Den siste rapporten fra Medietilsynet om mediemangfoldet i Norge slo fast at Oslo er den eneste reelle blindsonen i landet.

– Positiv for mediemangfoldet

Medietilsynets ønsker en ny lokalavis for Oslo hjertelig velkommen.

– I Medietilsynets rapport om avsendermangfold som kom tidligere i år, påpekte vi at selv om mange nasjonale aviser har utgiversted og redaksjon i hovedstaden, er Oslo den kommunen som i flere undersøkelser peker seg ut som den eneste reelle blindsonen i et lokalt/regionalt perspektiv, sier direktør i Medietilsynet Mari Velsand til Medier24 og legger til:

– Utgiversted er altså ikke ensbetydende med at mediet har en redaksjonell dekning av lokale forhold og maktstrukturer. 

Hun tror AO kan bli å regne med fremover.

– At Amedia nå satser såpass kraftig på lokal Oslo-dekning, er dermed svært positivt for mediemangfoldet, og for alle som bor i Oslo. Med hele 35 redaksjonelt ansatte er det all grunn til å tro at Avisa Oslo blir en lokalavis å regne ned, sier Velsand.

Administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Randi S. Øgrey, synes også det er positivt at Amedia trår til og lager en lokalavis i Oslo.

– Dette er bra for mediemangfoldet. Vi har savnet dette. Det er en stor kommune med mye makt og hvor mange mennesker bor. Vi ønsker alle nyetableringer velkommen, og jeg gleder meg til å se resultatet, sier Øgrey.

Hun forteller at hun var nysgjerrig på hva Magne Storedal skulle gjøre da han annonserte at han tok permisjon fra redaktørjobben i Romerikes Blad, og gratulerer Amedia med å holde opplegget hemmelig.

Hun er også positiv til at Amedia satser i krevende tider.

Sjefredaktør Magne Storedal i Avisa Oslo. Her sammen med utviklingsdirektør Jostein Larsen Østring i Amedia i de nye lokalene i Torggata 15.

– Vi er midt i en pandemi, men så evner man likevel å ta et slike grep. Journalistikk er viktigere enn noen gang. Lokaljournalistikken er også viktig å få ut informasjon til folk, men også være kritisk.

– Stor redaksjon i norsk målestokk

Nestleder i Norsk Journalistlag (NJ), Dag Idar Tryggestad, ønsker å gratulere Amedia med en så stor satsing, og tror økt konkurranse vil gagne Oslos innbyggere.

– Den vil selvsagt gi økt konkurransen om Oslos innbyggere, og bidra til at de får enda mer uavhengig, redaktørstyrt journalistikk. Det er bra. En redaksjon med 35 ansatte er også stor i norsk målestokk og vi ser frem til å ta imot mange nye medlemmer derfra, sier Tryggestad til Medier24.

- Hva vil etableringen av AO i Oslo bety for dekningen av byen?

- Det gjenstår å se, men det er et viktig bidrag til mer mediemangfold. Det er utelukkende et gode for byens innbyggere, sier Tryggestad.

Generalsekretær i Norsk Redaktørforening (NR), Arne Jensen, er også glad for at hovedstaden for en ny lokalavis.

– For bransjen er det jo alltid hyggelig at det opprettes nye journaliststillinger, men først og fremst er det hyggelig for folk i Oslo, som får en helt ny lokalavis for hele byen, sier Jensen.

Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Arne Jensen.

Han er klar på at avisen fyller et tomrom.

– Hele 35 nye journaliststillinger bør gi muligheter for å dekke mange sider av livet i hovedstaden på en ganske grundig måte, noe mange har etterlyst. I det hele tatt er dette et veldig spennende prosjekt, og det mener jeg både som generalsekretær i NR og som innbygger i Oslo!

Powered by Labrador CMS