Mandag ble årets «Facebook Awards» offentliggjort, en pris Facebook har delt ut de seneste åra for å markere og løfte fram de beste kreative kampanjene eller arbeidene på Facebook.
Blant årets priser var det én til Skandinavia - og det var en Bronze Award til reklamebyrået Creuna, Avinor og ikke minst TV 2 for produksjon og gjennomføringen av TV-programmet «Fly med oss» - og ikke minst konseptes liv i sosiale medier.
De som husker våren 2014, husker hvordan Avinor fløy landet rundt på rundt to uker - og besøkte alle Avinors 46 flyplasser.
TV-programmet skapte engasjement og en rekke lokale arrangementer, og ikke minst uendelig med flotte TV-bilder av vårt langstrakte land.
Bilder som ble delt og kommentert landet rundt.
Stort engasjement
Når Medier24.com ringer konsernsjef Arne Hjeltnes i Creuna for en kommentar til prisen, er han naturlig nok strålende fornøyd:
- Det er selvsagt fantastisk å få en pris for en sånn content-kampanje som egentlig var ganske «risky», men der vi hadde mange gode krefter som jobbet for det samme!, sier han.
Hjeltnes og kollegene skapte «Fly med oss» for Avinor, i samarbeid med TV 2. Sjefen var også frontfigur og programleder fra helikopteret. Og både han og staben som produserte sendingene i sanntid brukte sosiale medier svært aktivt.
- Vi var klar på at vi måtte ha en spiller der folk kunne dele og kommentere videoklipp fra sitt hjemsted. Det fikk vi til. Og så var det et godt arbeid underveis for å holde kontakt med seerne. Da var Facebook elementært - og det var viktig at vi ikke bare engasjerte og fikk respons, men også svarte og skapte en toveis kommunikasjon, sier Hjeltnes til Medier24.
Gjennom den direkte kontakten med seerne landet rundt, visste også Arne Hjeltnes mye om både områdene de fløy over - og hvem de kunne se nede på bakken:
- Vi fikk rapport hver morgen om hvilke arrangementer som ville skje underveis. Slik kunne jeg som programleder si at der på fjelltoppen står Martin, Lars og Arild for å feire Gunhild sin bursdag, og Gunhild sjøl, hun var på jobb, forteller han muntert.
Toveis kommunikasjon
På Facebook-studio.com forteller Creuna om den fantastiske responsen «Fly med oss» fikk. Blant annet ble 2,5 millioner nordmenn engasjert på Facebook. Mange av dem var aktive selv - og fikk gjerne umiddelbar respons fra produksjonen, hvis de hadde spørsmål.
- Vi fikk en unik kontakt med seerne. Jeg er jo så gammel at jeg husker hvordan det var «i gamle dager», og da forventet du som seer ikke noen tilbakemelding. Det er nytt i våre dager - en ideell kombinasjon av et stort, interesseskapende medium, og en toveis kommunikasjon, sier Hjeltnes til Medier24.
- Og ja, dette ville aldri blitt det samme uten Facebook. Gjennomslaget er utrolig stort der. Før slo vi på radioen når det skjedde noe viktig. I dag sjekker vi på sosiale medier, fortsetter han.
- Du er blant dem som omtaler Facebook mer som en venn enn fiende, da?
- Ja - det er et viktig verktøy. Har du en god idé og godt innhold, så må du være til stede mange plasser. Og når du inviterer til engasjement, må du ta folk på alvor og delta selv. Det krever selvsagt ressurser. På Fly med oss fikk vi til det gjennom et godt samarbeid med TV 2.
De beste ideene vinner
Nær 100 timers flyving ble filmet og ligger fortsatt tilgjengelig på TV2.no/flymedoss. Arne Hjeltnes & kollegene i Creuna har stadig spennende prosjekter på gang, men har ingen like store prosjekter å melde om akkurat nå.
Men skulle det dukke opp, er det ingen tvil om at sosiale medier vil være viktig. Sammen med andre kanaler, understreker Hjeltnes:
- Det er en viss treghet i verden, men nå er til og med foreldrene mine på Facebook. Endringer skjer ikke over natta, og det er mange artige plattformer å følge med på. Samtidig vil en del av de litt større flatene være viktig i årene framover. Sosiale medier er en av flere kanaler og verktøy vi må bruke.
- Det viktige nå er at teknologien ikke setter noen begrensinger lenger. Nå er det egentlig fantasien som setter en begrensing. Og - det er fortsatt de beste ideene som vinner, det er de gode ideene det handler om.
- Du fløy landet rundt med umiddelbar respons fra flere millioner nordmenn. Skulle du ønske at Facebook fantes da dere lagde Gutta på tur for 20 år siden?
- Hehe, den tida lagde vi TV på kassett. Det er mye enklere i dag. Og jeg tror det hadde blitt travelt for Brimi-en og oss andre hvis Facebook hadde vært der da!, svarer Hjeltnes muntert.