Mina Gerhardsen holdt foredraget "Hvordan lykkes med media" under den første dagen av Arendalsuka.

Avslører triks:

Tidligere toppolitiker åpner opp: Slik får du gjennomslag hos journalistene – og setter dagsorden i mediene

– Journalistene bestemmer reglene. Du må lære deg reglene, ellers taper du, sier tidligere statssekretær Mina Gerhardsen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

«Hvordan kan du komme på i mediene med akkurat din sak? Hvordan setter du dagsorden? Og hva ønsker journalistene seg av organisasjoner og andre som vil på?»

Det var blant tingene tidligere statssekretær ved SMK, Mina Gerhardsen, ønsket å gi tilhørerne svar på under foredraget «Hvordan lykkes med mediene?» i Arendal mandag ettermiddag.

Gerhardsen – som slapp boken «Å lykkes med mediene» tidligere i år – delte av sin erfaring, både som journalist, politisk rådgiver og statssekretær for statsminister Jens Stoltenberg og kommunikasjonsdirektør i Norad.

Mats Rønning, Mina Gerhardsen og ordstyrer Tone Foss Aspevoll.

Og hun er klar på det først budet alle i kommunikasjonsbransjen må være klar over:

– Journalistene bestemmer reglene. Du må lære deg reglene, ellers taper du. Du må også skjønne spillereglene og ikke minst vite hvilke vilkår som journalistene jobber under.

– De jobber under tidspress, og det er mange saker som kjemper om oppmerksomheten, fortsetter hun.

– Gode saker ble drept av dårlig medieinnsalg

Gerhardsen – som nå er generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen – mener videre at selve innsalget til journalistene er svært viktig.

– Jeg har sett så mange gode og viktige saker som ikke har fått den oppmerksomheten den fortjener, fordi den ble drept av dårlig medieinnsalg. Det var derfor jeg ønsket å skrive boken også, for å vise at dette er mulig, sier hun.

Gerhardsen poengterer at innsalg ikke er en vitenskap, og at man selvsagt ikke kan bruke samme formelen hver gang. Men enkelte ting går likevel igjen, mener hun.

– Jeg liker å tenke på og bruke de klassiske nyhetskriteriene, spesielt dette med aktualiteten, sier Gerhardsen.

Mina Gerhardsen

Hun forteller videre at det er viktig å være klar over timingen for innsalget. At ferietid ofte kan være bedre for å få oppmerksomhet rundt en sak, gjerne aktualisert rundt den høytiden eller ferien man er inne i.

– MDGs sak om heliumballonger på 17. mai i fjor er et godt eksempel på det. Det var kjempebra jobbet, sier Gerhardsen. 

Det er også viktig å gi journalistene flere elementer, ikke bare det momentet du ønsker å få fram.

– Hvis du har en rapport med gode tall, så finn gjerne også en god historie eller en case du kan presentere den med. Summen av disse kan være nok til å komme på, forteller Gerhardsen.

Rønning: – Føler meg truffet

Politisk leder i Dagbladet, Mats Rønning, var invitert inn til en paneldiskusjon etter foredraget, og måtte erkjenne at Gerhardsens bok treffer blink på en god del.

Mats Rønning.

– Det er mye som stemmer, og jeg føler meg litt truffet også. For jeg har selvsagt – som mange andre journalister – ofte dårlig samvittighet for alle sakene man skulle ha skrevet, sier Rønning.

Dagbladet-journalisten mener likevel boken og rådene til Gerhardsen fort kan bli utdaterte i dagens medielandskap.

– Jeg tror kanskje du må lage en ny utgave om et par år, for ting forandrer seg fort. Spesielt dette med hvordan redaksjonene forholder seg til nyheter, sier Rønning.

Og fortsetter:

– Nå kan man for eksempel få en god oppfølgersak hos et annet medie enn de som kanskje hadde nyheten eller saken først. Før lukket man øynene litt i Dagbladet, hvis for eksempel VG hadde en sak først. Nå forsøker man i stedet å få eierskap på saken, og ta den videre. Det kan det være greit å være klar over.

Rønning ga også et par enkle råd til kommunikasjonsfolk for å nå fram til journalistene:

– Mandag er en god dag å selge inn på. Og tidlig formiddag er bedre enn ettermiddagen. Fredag ettermiddag, når jeg skal hente i barnehagen, er for eksempel ikke en bra dag, sier han med et smil.

Powered by Labrador CMS