Hva er Arendalsukas «beste» arrangementstittel? Store norske leksikon har valgt ut 15 aktuelle kandidater - og kårer en vinner onsdag.
Arendalsuka:
Over 1000 arrangementer går av stabelen på Arendalsuka, men hvilket har den «beste» tittelen?
Blir det «Gud, Elon Musk og Brønnøysundregisteret - hvordan skaper vi mer?» eller «Hvorfor må man dø tre ganger i offentlig sektor?»? Store norske leksikon kårer den «beste».
Oppdatering: Vi kan avsløre at vinneren av denne uformelle kåringen ble «Hvorfor må man dø tre ganger i offentlig sektor» arrangert av NAV.
Det florerer av kommunikasjonsfolk, politikere, journalister og interesseorganisasjoner på Arendalsuka denne uka, og alle vil nå gjennom med nettopp sitt budskap.
Konkurransen er knallhard, og det har ført til mang en retorisk, rar eller fullstendig uforståelig arrangementstittel. Kommunikasjonsansvarlig i Store norske leksikon (SNL), Stig Arild Pettersen, mener en kåring er på sin plass.
- Det er alltid like gøy å lese gjennom programmet og se hva slags absurde arrangementstitler det er organisasjonene har klart å komme på i år, sier han.
Kan leksikon-folket redde oss fra arrangementsapokalypsen?
Pettersen forteller at han og resten av gjengen i Store norske leksikon har tatt på seg den tunge oppgaven det er å kåre den beste arrangementstittelen.
- Vi tar på oss det ansvaret å kåre Arendalsukas «beste» arrangementstittel. Og har bestemt oss for at vi skal ha den arrangementstittelen som overgår alle, sier han.
Tittelen de selv landet på er «Er det bare leksikon som kan redde oss fra den store apokalypsen»?
Pettersen mener «tittel på Arendalsukearrangement» nærmest har blitt en egen sjanger, på lik linje med dikt eller Trump-tweets.
Oppskriften er ifølge Pettersen enkel:
- Still et retorisk spørsmål, som det er åpenbart at alle skjønner hva din organisasjon mener er svaret på. Et eksempel kunne ha vært: Bør vi bruke mer bilbelte? Arrangør: Norsk bilbelteforening, sier han.
Alternativt kan du gå for noe smått kryptisk, gjerne med mye internsjargong, fra kommunal sektor.
- Her må PR-byråene skjerpe seg litt
Selv om det er mye humor i kåringen, har Pettersen også en oppfordring til organisasjonene på Arendalsuka:
- Det vi prøver å gjøre er å utfordre folk til å være litt mindre åpenbare i det de gjør, og ha arrangementer hvor de faktisk stimulerer til reell debatt. Det finnes mange slik arrangementer blant de 1000, men det finnes mange som ikke er det også, sier han.
Han retter også et lite spark i retning av PR- og kommunikasjonsbransjen, som henter inn store beløp i løpet av Arendalsuka.
- Denne uka er den i Norge hvor det svis av mest PR-penger i løpet av hele året, og at PR-byråene sitter og gnukker på så mange rare titler, det synes jeg ikke er godt nok. Her må PR-byråene skjerpe seg litt, og ikke ta pengene de får fra organisasjoner og andre for gitt, sier han.
VG-vaktsjef: - De beste titlene huskes for alltid
Ken Andre Ottesen er vaktsjef i VG, komiker og forkjemper for mer humor i avisspaltene. Han forteller at en skikkelig god tittel nærmest kan sees på som kunst.
- En tittel har én jobb: Å få deg som leser til å ville lese mer. En god tittel gjør det umulig for deg å trykke deg videre eller gå rett forbi. De beste titlene huskes for alltid. Det er vakkert. Det er kunst, sier han til Medier 24.
Han forteller at han, av de 15 utvalgte arrangementstitlene, har to aktuelle kandidater han har lyst til å trekke fram.
1. Finansnæringen; Viktig, eller bare høyt skattet?
2. Gud, Elon Musk og Brønnøysundregistrene - hvordan skaper vi mer?
- Den første er god, men de kunne gjort den bedre. Finansnæringen: Elsket - eller bare høyt skattet?
Det er tittelen som fanger opp alt i spennet mellom Gud og Brønnøysundregisteret som stikker av med seieren i vaktsjefens øyne.
- Jeg vet ikke akkurat om man har begått kunst her i Arendal, men «Gud, Elon Musk og Brønnøysundregistrene - hvordan skaper vi mer?» er en klink terningkast 5. Og den beste tittelen, sier han.
Her er kandidatene:
Kandidatene Store norske leksikon har valgt ut er:
Mentale lidelser koster: forsker vi nok? (ARR. Norsk senter for forskning på mentale lidelser)
Etter #metoo - Klarer vi ikke oppføre oss i fylla? (ARR. Actis - Rusfeltets samarbeidsorgan, Norske kvinners sanitetsforening.)
Det intermodale transportknutepunkt i nord (ARR. Narvik Havn)
Er inkludering mulig sett fra et spesialpedagogisk ståsted? (ARR. Statlig spesialpedagogisk tjeneste)
Finansnæringen; Viktig, eller bare høyt skattet? (ARR. Finans Norge, Finansforbundet)
Gjør det egentlig noe å se foreldrene fulle en gang i blant? (ARR. Universitetet i Agder)
Paulus: Er sårbarhet som styrke et mulig prosjekt i dag? (ARR. Den norske kirke)
Gud, Elon Musk og Brønnøysundregistrene - hvordan skaper vi mer? (ARR. Brønnøysundregistrene)
Alkohol - Guds gave eller djevelens verk? (ARR. Bryggeri- og drikkevareforeningen)
E39 riksvegen som loser mjuke trafikantar og knyt bygda saman. (ARR. Norsk Kommunalteknisk Forening)
Automatisk registrering av produktdokumentasjon på bygg er mulig. (ARR. Norsk Kommunalteknisk Forening)
Skal redere og luftbaroner få holde på som de vil? (ARR. LO, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Flygerforbund)
Kommune – din tid er nå. (ARR. Cicero Senter for Klimaforskning)
Ferjefri E39: Samfunnsbygging eller milliardsløsing? (ARR. Statens vegvesen)
Hvorfor må man dø tre ganger i offentlig sektor? (ARR. Arbeids- og velferdsdirektoratet)