Slik snakker Are Traasdahl, dem amerikanske trønderen fra Fannrem, nå bosatt i Miami. Han snakker engelsk av hensyn til de håndfull engelskspråklige som kanskje befinner seg i salen, blant de flere hundre norske lytterne, onsdag formiddag.
Stedet er Oslo spektrum og det er Gulltaggen, årets norske høydepunkt for internett, teknologi og digital markedsføring.
Og rådet fra Traasdahl onsdag etter lunsj, er klart:
- Fortsett å slå hodet mot veggen. Til slutt kommer du gjennom på andre siden. Og så lykkes du, mener han.
- Gode og dårlige ideer har samme hendelsesforløp
Are Traasdahl vet som kjent hva han snakker om. To ganger har han lykkes.
Sist gang da hans amerikanske startup TapAd ble solgt for 3 milliarder kroner - til norske Telenor.
Traasdahl fikk cirka halvparten av pengene, for cirka halvparten av selskapet. Han er fortsatt CEO, og ser nå fram til å ta TapAds teknologi ut i verden.
Men han liker åpenbart aller best å snakke om gründerskap, når Medier24 får 16 minutter med trønderen etter fordraget på Gulltaggen:
- Hendelsesforløpet til en god idé og en dårlig idé er ganske likt de første årene. Selv om du har et godt prosjekt, føles det tungt. Det er da det er viktig at du jobber hardt, til du når stang inn.
- Det er det som gjør forskjellen på om du lykkes - om du jobber hardt nok til å komme i mål. «Ideen» din utgjør bare 10 prosent. OK, kanskje litt mer, sier Traasdahl til Medier24.
Nå vil han også hjelpe norske gründer som vil bli store. Det kommer vi tilbake til. Først må vi ta med resten av historien.
Fra legorobot til mobil musikk
Tilbake til amfi og foredrag i Oslo Spektrum. Are Traasdahl forteller historien om hvordan TapAd på rundt fem år gikk fra ingenting til et selskap verdt 3 milliarder kroner.
Eller: Egentlig forteller han historien om alt det andre, på veien dit.
Om guttungen hjemme i Trøndelag som bygde en legorobot der mora måtte fylle på 1 kroner for hver gang hun gikk inn på rommet hans. Det var kjempelønnsomt, fram til moren nektet å betale for å levere Ares rene klær.
Om den unge ingeniøren som ble sendt til USA av nettopp Telenor for snart 20 år siden, en verden som på mange områder lå langt bak Norge på mobiltelefoni. Men da Telenor likevel trakk seg ut, ble Are igjen.
Og om hvordan han slet lenge med hans forrige selskap, Thumbplay, et produkt for kjøp, salg og avspilling av musikk på mobilen.
- På et tidspunkt hadde vi noen få tusen dollar på kontoen. Vi måtte ta et valg: Skulle vi bruke dem på lønn eller markedsføring?
Hadde 26 ideer på store ark
Thumbplay brukte dem på markedsføring, selskapet slo gjennom, fikk investorer og ble til slutt solgt i 2010.
For nok penger til at Are Traasdahl kunne ta et og et halvt år pause på stranda i Miami med kona og hans nyfødte barn.
Mens han tenkte på den neste, store ideen.
Til Gulltaggen-publikummet fortalte han historien om 26 store flipover-ark spredt rundt i leiligheten, med hver sin idé.
- Det var netthandel. Bildetjenester. Kiosker hvor du kunne lade mobiltelefonen. Konferansesamtaler for mobil...
Så valgte Are den beste ideen:
Et selskap som skulle utvikle teknologi for å kjenne igjen brukere på tvers av enheter. For å kunne målstyre reklamen enda bedre.
Det ble TapAd. Som i vinter ble solgt til Telenor for 3 milliarder kroner. Traasdahl er fortsatt toppsjef i selskapet.
Og hvilke råd har en gründer som har lykkes to ganger til andre? Han delte følgende fire, enkle ord på Gulltaggen:
- Drøm. Disrupt. Jobb. Og iverksett!
- Du må rett og slett jobbe hardere enn alle andre. Det er oppskriften for å lykkes, mener Traasdahl.
Tre faktorer for en god idé
Tilbake til et backstage-rom i kjelleren på Oslo Spektrum. Tolv minutter igjen med Are Traasdahl, og vi må spørre: Hva er det som skiller en god idé fra en dårlig, da? Alle ideer er vel ikke gjennomførbare, bare man jobber hardt nok?
- Er det ren magefølelse?
- Jeg pleier å si at det er tre faktorer som avgjør dette: Det ene er at det må være noe som kan lykkes og skalere veldig stort. Er det noe nytt, noe som skjer, noe som kan revolusjonere en bransje?
- Det andre: At du kan beskytte ideen, at du ikke blir kopiert og forbigått av konkurrentene, at du har en forretnignsmodell som er unik.
- Og nummer tre: At det er morsomt. At det er verdt å jobbe 70-80 timer i uka for, at du får et bra team og kan ha det artig, sier Traasdahl til Medier24.
TapAd-gründeren peker også på hvor viktig det er å komme igang, få ut et såkalt minimum viable product, få testet produktet og se om det er realisme i ideen.
- Selv om det er litt stifter på baksida og alt ikke 100 prosent på plass, så kan du få verifisert om det fungerer. Test det på kunder og se om det faktisk gir noen fordeler for dem. Hvis det skjer, kan du begynne å skalere, mener Traasdahl.
Teknologi og timing
- Hva var den ene tingen som gjorde at det ble rett for dere?
- Jeg tror det var to ting: Først at vi så i framtida, på hva som rørte seg og hvordan framtidsbildet ville se ut, sier Are Traasdahl.
- Nummer to: Du må ha dedikasjon på at alle andre har feil, og at du har rett!
- Og her er USA mye større og på mange måter lettere å lykkes i. Det er heller ikke noe skam å feile der. Hvis du kommer på en konferanse og forteller om de to prosjektene som feilet, får du applaus for å fortelle at du er i gang med et tredje, sier han.
Så fikk da også AreTraasdahl og TapAd rett. De er blitt hyllet av amerikansk tech-bransje og næringsliv, og er i dag markedsledende på sin teknologi.
Men hva er det, egentlig?
TapAd er ikke et produkt eller noen merkevare sluttbrukeren vanligvis ser, men en teknologi som ligger til grunn for annonsestyring. Som ligger «bak» systemene vi ser på nett.
- Det er nerdene som overtar markedet. Vi er på vei mot en programmatisk verden, og det er slutt på den tida der markedsføring var en utgiftspost, og der budsjettet ble satt over en drink en gang i kvartalet, med påfølgende bestilling på faks, sier Traasdahl.
- Hva er det som skiller dere fra alle andre adtechselskaper?
- Da vi startet, var vi de første til å løse cross device-problemet, altså å nå samme bruker på flere enheter. Etterhvert har flere kastet seg inn på dette, men mange har også blitt kunder av oss - fordi vi hadde den beste løsningen. Og nå har vi 90 prosent markedsandel i USA, svarer han.
- Og dette var verdt tre milliarder kroner for et mobilselskap. Hvorfor det?
- Telenor er en av verdens største internettleverandører. I mange av disse markedene er det mobilen som er internett. Og internett betyr advertising. Dessuten: Den innsikten som vi har, kombinert med deres egne data - det gir en veldig sterk innsikt i kundeatferd, sier Traasdahl.
Etter å ha blitt stor i USA, er målet å bli big in Japan. Eller hele Asia, kanskje.
Og det er litt Bør Børson over ambisjonene til trønderen, som på ingen måte har roet ned etter at han solgte ut eierskapet:
- Vi skal bli størst i verden. Det er målet. Asia blir stort for oss. Og Europa i løpet av året. Det er stor interesse for TapAd nå, sier Traasdahl.
Han jobber fortsatt mye. Før var det gjerne 70-80 timer i uka, eller mer. Som Traaasdahl uttalte til TV 2 for to år siden:
– Jeg husker hvordan det var da jeg startet det første firmaet. Jeg kom hjem fra jobb rundt ett om natta, gikk inn til jeg traff senga, fortsatt med klærne på, og sov 5-6 timer. Deretter tok jeg av klærne, dusja, tok på nye klær og sovnet igjen. Slik gikk dagene.
Han jobber fortsatt mye, men ikke så mye.
- Og så er det litt annerledes nå. Jeg kombinerer «magic»-jobbingen med «logic»-oppgavene. Altså kombinasjonen av utvikling og vekst, og administrasjon, sier han.
Traasdahl pendler også med en spesiell arbeidssituasjon: Han og familien bor i Miami, og tre dager i uka jobber han i New York. Resten av uka er han hjemme.