Schibsteds classified-direktør Sondre Gravir (f.v.), konsernsjef i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted Norge, Didrik Munch - og konserndirektør økonomi og finans i Schibsted, Trond Berger (t.h.). Bildet er fra en tidligere resultatpresentasjon.

Facebook-lansering ga umiddelbar effekt på børsen: Schibsted åpnet med bratt fall tirsdag morgen

Analytiker spår negativ kursutvikling på «kort til medium sikt», og frykter økte kostnader skal gi dårligere resultater. Men det skal mye til for å utfordre Schibsteds viktigste posisjoner.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag kom nyheten om at Facebook i løpet av kort tid skal lansere «Marketplace» i Norge og en rekke andre europeiske land.

Det vil i praksis si helt nye funksjoner for kjøp og salg, noe som kan bety ytterligere konkurranse for Finn.no og andre rubrikktjenester.

For Schibsted - som eier Finn og en rekke lignende tjenester i Europa - slo dette umiddelbart ut på Oslo børs tirsdag morgen: A-aksjen åpnet på 200 kroner, og falt raskt nesten sju prosent ned til 186,30 på det laveste. I løpet av formiddagstimene har kursen krøpet noe opp igjen, til 195,60.

Analytiker Henriette Trondsen i Arctic Securities, som følger Schibsted tett, er klar på sammenhengen mellom Facebooks lansering og kursutviklingen tirsdag:

Henriette Trondsen, Arctic Securities.

- Når Marketplace lanseres i flere av Schibsteds markeder, kan det føre til at konsernet må øke kostnadene til markedsføring av egne tjenester. Noe som igjen kan påvirke marginen negativt, skriver hun i en analyse til mediene.

Arctic Securities har fortsatt en kjøpsanbefaling på aksjen, og understreker at Marketplace neppe vil bli en farlig konkurrent på Schibsteds viktigste markeder.

Annonsering på Finns «Torget» er i all hovedsak gratis, og denne typen annonser utgjør kun 7 prosent av Schibsteds rubrikkomsetning.

Trondsen peker på at de etablerte rubrikksidene fortsatt er sterk på bil, eiendom og jobb - hvor de store pengene ligger. Og at det er så langt lite som tyder på at Marketplace vil bli en reell trussel på disse områdene.

- Derfor er vi ikke så veldig bekymret for Schibsted sine posisjoner, sier Trondsen.

Men på «kort til medium sikt» vil det altså kunne påvirke aksjekursen, spår Arctic.

Powered by Labrador CMS