Jonas Gahr Støre, Erna Solberg, Siv Jensen fronter partiene øverst på omtalelisten, mens Une Bastholm og Bjørnar Moxnes må nøye seg med bunnplassene.Scanpix
Disse partiene har fått mest medieomtale så langt i 2019: – Litt overraskende
Ferske Retriever-tall avslører hvilke partier som får flest - og færrest - medieoppslag.
Men hvilke politiske partier får mest omtale? Ferske Retriever-tall vil kanskje overraske noe.
For ingen av regjeringspartiene okkuperer førsteplassen på listen over flest medieoppslag fra 1. januar i år og frem til august.
Det gjør derimot opposisjonspartiet Arbeiderpartiet med totalt 91 417 medieoppslag. Høyre følger like bak med sine 87 543 oppslag, mens Frp okkuperer siste plass på pallen med 80 299 oppslag.
Se den fullstendige listen nederst i saken!
Noe av omtalen er Giske-relatert
– Det er de tre største partiene, Arbeiderpartiet, Høyre og Frp, som er omtalt i flest medieoppslag så langt i 2019. Videre finner vi de to andre regjeringspartiene, Venstre og Krf. Det er naturlig at regjeringspartiene er omtalt i flest medieoppslag, ettersom de i større grad må forsvare egen politikk. I tillegg står alltid statsrådene for mye medieomtale knyttet til sine felt, forteller analysesjef i Retriever, Guro Lindebjerg, til Medier24.
– Litt overraskende er det at Arbeiderpartiet ligger øverst på listen, med litt mer medieomtale enn både Høyre og Frp. Når vi snakker om volumer i medieomtalen er det viktig å være klar over at mange oppslag ikke nødvendigvis er bra. All PR er definitivt ikke alltid god PR i politikken, fortsetter Lindebjerg.
For mye av forklaringen til Arbeiderpartiets «omtaleseier» er primært ikke rene politiske saker.
– Noe av omtalen av Arbeiderpartiet er omtale de nok helst ville vært uten, som omtale av Trond Giske og Bar Vulkan-saken i februar, men selv dersom man ser bort fra denne omtalen ligger Arbeiderpartiet høyt på listen. Dette vil jeg si er sterkt av et parti i opposisjon, sier Lindebjerg.
Arbeiderpartiets kommunikasjonssjef, Jarle Roheim Håkonsen, lar seg imidlertid ikke sjokkere over tallene.
– Jeg er ikke så overrasket egentlig, vi er det største partiet og omtales dermed ofte. Men jeg tror også det avspeiler at det er våre forslag og ideer som diskuteres, slik tilfelle er så langt i denne valgkampen. Det er en god ting for for et opposisjonsparti, sier han til Medier24.
Høyres kommunikasjonssjef, Daniel Torkildsen Lea, sier på sin side at han ikke bryr seg nevneverdig om statistikken.
– Det tar jeg med stor ro. I Høyre teller vi ikke antall oppslag. Vi jobber først og fremst med å få oppmerksomhet om egen politikk. Det har over tid gitt tillit hos velgerne og gode valgresultater, sier han til Medier24.
Torkildsen Lea kan uansett glede seg over Høyre-seier i én kåring. Ap-leder Jonas Gahr Støre topper topper nemlig ikke listen over de mest omtalte partilederne så langt i 2019.
Som tidligere i år, er det nemlig statsminister og Høyre-leder Erna Solberg som ganske så suverent topper listen med totalt 27 847 oppslag.
Frp-leder Siv Jensen følger et stykke bak med 10 907, mens nevnte Støre må innfinne seg med tredjeplass her og 9893 oppslag.
Bak Ap, Høyre og Frp er det et lite hopp ned til Venstre på fjerdeplass med 54 891 omtaler. Det nærmeste andre opposisjonspartiet er Senterpartiet på sjetteplass med 47 376 omtaler.
– Av de øvrige opposisjonspartiene er det Senterpartiet som har generert flest oppslag, dernest SV. Dette er to partier som har gjort det svært godt på årets meningsmålinger, og det kan se ut til at de har brukt mediene spesielt godt, kommenterer Guro Lindebjerg.
Helt i bunnen av listen finner vi Rødt med 15 592 oppslag, nesten 10 000 mindre enn Miljøpartiet De Grønne, som innehar nest siste plass.
Kildegrunnlaget for analysen inkluderer majoriteten av norske aviser på papir, magasiner og tidsskrift, i tillegg til alle landets nettaviser og de største og mest toneangivende fjernsyns- og radiosendingene.