Steffen Rabben, nordisk salgsleder i Snap.
Steffen Rabben, nordisk salgsleder i Snap.

Snapchat-toppen åpner opp: – Schibsted har vært ekstremt viktige for oss

– Det er en fantastisk bruk av Snap i Norge, sier Steffen Rabben, nordisk salgsleder i Snap.

Publisert

Intern data fra Snap viser at de har 2,5 millioner daglig aktive brukere i Norge, mens rundt 3,7 millioner er innom appen i løpet av måneden, kunne Steffen Rabben fortelle fra scenen under arrangementet Folks Medievaner.

De som bruker Snapchat åpner appen ca. 40 ganger i løpet av en dag, forteller den nordiske salgslederen.

– Det er en fantastisk bruk av Snap i Norge. Fra veldig «early days» så har Norge vært unikt for Snap, sier han.

Såpass stort er Snap at grunnleggerne Evan Spiegel og Bobby Murphy var på besøk i Norge i 2012 for å finne ut av hva som gjorde Norge til «annerledeslandet», sier salgslederen.

– Det var et par ting som slo; vi har en høy kjøpsvillighet, og iPhone var eneste stedet Snap var på i starten, forteller Rabben.

Samarbeid med redaksjoner

Snapchat etablerte eget kontor i Norge i 2017, og inngikk samarbeid med VG samme år.

– Schibsted har vært ekstremt viktige for oss. De var vår første strategiske partner. Det har vært et suksessfullt og godt samarbeid, sier Rabben - som befinner seg nettopp i Schibsted-bygget.

Han mener Snapchat skiller seg fra andre sosiale medier-plattformer, og mener de er mer ekte og ufiltrert enn andre.

– Vi skal være litt annerledes, sier han, og viser til at de har fokus på øyeblikk og rask kommunikasjon.

Bruker AR-reklame

I tillegg til vanlig videoreklame på Snapchat har de også filtre og AR-løsninger. Under presentasjonen viser han fram hvordan de bruker AR (augmented reality) som reklameprodukt.

Et eksempel er å bruke mobilen til å bevege seg og se hvordan interiøret til en Mercedes-bil er.

– Det er kjempeengasjerende, og vi ser at AR gjør en kjempegod jobb, sier han.

Et annet eksempel er fra Obs bygg, der i stedet for å ta med seg en maleprøve med hjem så kan brukeren teste forskjellige farger på veggen på mobilen.

På presentasjonen står det at de har 34,93 sekunder i gjennomsnitt per bruker.

– Det kommer flere bruksområder på det, med klokker, kjeder, sko og så videre.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS