Lars Vegstein, nyhetssjef i Klassekampen, møtte i Dagsnytt 18 på NRK mandag
Skjermdump / NRK
Klassekampen lurte NTB trill rundt - så gikk de selv på limpinnen
I samme avis som Klassekampen forsvarte aprilspøken sin på lederplass, ble de selv lurt.
1. april gikk NTB fem på Klassekampens aprilsnarr om at stortingsrepresentant Nicolai Astrup angivelig flytter til Sveits. NTB endte med å trekke saken.
På lederplass 3. april oppfordret Klassekampen andre medier til å være mer kritisk til hva de publiserer - i samme avis gikk de selv på limpinnen.
Klassekampen publiserte nemlig en aprilsnarr fra Bok365, som meldte at Kagge forlag er på vei inn i Nasjonalgalleriet fra årsskiftet.
«Det viktigste verktøyet for å unngå spredning av falske nyheter er lesernes kritiske sans. Den bør brukes i møte med alle medier. Om ikke annet har spredningen av Klassekampens aprilspøk vist at den sansen bør trenes opp, ikke minst i NTB og de etablerte mediene», skrev Klassekampen i sin leder.
Aprillsnarr ble tema i mandagens Dagsnytt 18 på NRK. Lars Vegstein, nyhetssjef i Klassekampen forklarte hva han tenker om tradisjonen.
– Man kan gjerne bygge en stor rasjonalisering i at det trener leserne til å tenke kritisk, men det er humoreffekten som er poenget her, sa Vegstein.
Han mener Astrup-spøken burde ha blitt avslørt lettere.
Sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen, påpekte at Klassekampen selv har blitt lurt.
– Jeg synes det er morsomt, for Klassekampen skriver i dag på lederplass at nå vi må andre skjerpe oss og lese gjennom ting før vi bringer ting videre. Da er det litt gøy at de selv går på en aprilspøk i samme avisen der de bringer videre “nyheten” om at Kagge forlag skal overta Nasjonalgalleriet, uten at det ringte noen bjeller der, det er også en ganske utrolig historie.
– Den lederskribenten fikk dobbelt rett da, da det viste seg at også vi må følge ekstra nøye med, svarte Vegstein i Klassekampen.
Stavrum poengterte at han ikke liker aprilsnarr-tradisjonen, i gamle dager kunne man trykke en spøk og oppklare den i papiravisen dagen etter - slik er det ikke lenger, mener han.
– I dag sprer nyheter seg lynfart gjennom digitale medier og det er ikke mulig å få majonesen tilbake på tuben.