Koch vil samle medie-Norge: «Det må være like enkelt å kjøpe annonser hos oss som på Google og Facebook»
AKER BRYGGE: Polaris-sjefen støtter Schibsteds ambisjon om å samle norske medier på felles annonesplattform. - Jeg håper Amedia og de andre store blir med, sier han.
- Vi kan ikke leve på sikt med en slik nedgang i digitale annonseinntekter. Markedet er der, men vi må vinne kampen om kundene.
Det var budskapet fra konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media ASA, da han torsdag la fram resultatet for 2. kvartal - og snakket om konsernets planer videre.
På den ene siden handler det om å kutte kostnader og øke inntekter for til sammen 300 millioner kroner.
Og på den andre siden handler det om å skape enda bedre produkter og tjenester - som kan finansiere lokal og relevant journalistikk.
For som Koch sa det på presentasjonen, da han viste til Polaris sine mange nummer 1-posisjoner digitalt landet rundt:
- Hvis vi forsvinner, så blir det ingen som erstatter oss.
Etter et 2015 med tall på nivå over bransjen, så har den digitale markedsutviklingen i år tatt igjen Polaris - og især de største avisene som Adresseavisen.
Derfor har konsernet så langt i år en utvikling på digitale annonseinntekter på minus 15 prosent, et område som inntil 2016 har vokst hvert år.
En av få «positive» sider fra resultatet for andre kvartal er en økning i abonnementsinntektene, på 6 prosent sammenlignet med andre kvartal i fjor.
Nå er snart 20 av avisene over på plussløsninger digitalt, og stadig flere følger etter.
Men de lokale mediehusene kan ikke leve bare på abonnement - når annonseinntekter tradisjonelt har utgjort over halvparten av inntektene:
Lokalt satser konsernet blant annet på lokale markedsavdelinger som kan levere innholdsmarkedsføring.
Men i det store bildet er svaret blant annet å lage nye, bedre og programmatiske annonseprodukter.
Vil ha hele bransjen på lag
Schibsted, som også er største eier i Polaris, har det siste året snakket om å lage et felles, norsk annonsenettverk.
Den planen støtter Polaris-sjefen:
- Vi vil samle alle norske medier og gjøre det enklere å kjøpe annonser hos oss. Det må være like enkelt som det er på Google og Facebook, sa Koch.
Adresseavisen var først ute i Polaris og er allerede over på Schibsteds nye AppNexus-plattform. På nyåret kommer resten av konsernet over.
- Markedet er der, men vi må vinne kampen om kundene. En felles plattform gjør at det blir vanskelig å forbigå de norske mediene, mener konsernsjefen.
- Men da må vi ha med flest mulig. Amedia har gode samtaler med både oss og Schibsted, og jeg håper de blir med. Kanskje også en avis som Dagens Næringsliv.
Amedia uttalte til Medier24 i sommer at konsernet nå vurderer framtida for programmatiske annonser - og vurderer både egne systemer, samarbeid med globale giganter - eller Schibsted.
- Utviklingen ble verre enn jeg hadde trodd
- Det er lett å være etterpåklok, men: Du snakker om at norske medier må gjøre det like enkelt å kjøpe annonser som det er på Google og Facebook. Hvorfor gjorde ikke bransjen dette for fem år siden?
- Det kan du si, men det er jo ikke slik at vi ikke har hatt digitale annonseinntekter. Tvert i mot har vi hatt stor vekst, og har 250 millioner digitalt. Men veksten stoppet opp i 4. kvartal, og det er relativt nylig at den programmatiske biten har kommet så «tungt». Det gjør at det har falt betydelig hos oss og alle andre, svarer Per Axel Koch på spørsmål fra Medier24.
- Men kom denne nedgangen som noen overraskelse - når hele bransjen opplevde det i fjor?
- Den har fått større effekt i 2016 enn vi hadde trodd. Vi har ikke budsjettert med en så stor nedgang som vi har nå.
- Og da vi så utviklingen, skjønte vi at vi måtte ta den innover oss og gjøre grep. Initiativet som Schibsted har tatt med en felles plattform er en riktig vei å gå, og jeg håper flere blir med. Det handler ikke om felles salg, men en felles plattform som for eksempel mediebyråene må forholde seg til, sier konsernsjefen.
Under torsdagens resultatpresentasjon la Polaris Media fram planer om «resultatforbedrende tiltak» på hele 300 millioner kroner. Opp mot halvparten av dette skal tas neste år.
Og selv om man jobber med tiltak på inntektssiden, vil en stor del av dette komme i form av nedbemanning.
Det er satt av hele 125 millioner kroner til tiltak for nedbemanning.
Rask hoderegning vil si at det fort betyr en nedbemanning på mellom 100 og 200 årsverk.
Samme dag har det vært allmøter i hele konsernet. Konserntillitsvalgt Ulf Dalheim uttaler torsdag følgende til Trønder-Avisa:
- Dette er det tøffeste kuttet jeg har opplevd i mine 43 år i bransjen. Det er en stor utfordring for oss.
Torsdag ville ikke konsernsjefen gi noen konkrete tall.
- Dere har satt av 125 millioner kroner til nedbemanning. Da snakker vi fort 150-200 årsverk?
- Jeg kan ikke si noe om antall i dag, men det er klart vi snakker om et betydelig antall. Nå skal det være prosesser i selskapene, og håper tiltakspakken og prosessene blir så gode at vi kan løse dette med frivillige ordninger, sier Per Axel Koch til Medier24.