
MediaPuls episode nummer 100: Mobil spiser papir til frokost
PODKAST: Norge har mye å lære av USA om innovasjon, men USA kan også lære mye av Norge. Aller viktigst er det at vi forstår at mobil spiser papir (og desktop) til frokost!
Velkommen til episode 100 av MediaPuls! Det blir ingen feiring, ingen markering, kun en enkel registrering. Episode 100 spiller fra henholdsvis Roma og Tromsø, hvor Hans-Petter ikke våknet til vekkerklokken på hotellrommet, men til en aldri så lite jordskjelv.
I denne episoden ser vi nærmere på Telenor som har inngått et samarbeid med Kolonal.no, Gjensidige og Yale Doorman, for levering av matvarer inn i kjøleskapet. Trondheim har fått et nytt mediehus, og Apple skal lansere en TV-app til Apple TV – dog uten Netflix.
I tillegg diskuterer Marius og Hans-Petter hva norske mediehus (og bedrifter) kan lære av innovasjon fra de beste. Digital annonsering i USA vil passere papirannonsering i 2018, og har allerede passert TV. I 2017 vil mobil utgjøre hele 75% av nettbruken, og utgjøre over 60% av all annonsering. Det vil gjøre mobil alene større enn aviser, magasiner, kino og utendørsreklame sammenlagt. Vi ser også nærmere på den ferske SIFO-rapporten som har sett på hvordan de unge vil ha nyhetene servert.
Twitter sine troll har kostet selskapet 20 milliarder dollar. Videotjenesten Vine til Twitter, skrotes. Og det samme gjør Origo. Facebook lanserer et Snapchat-lignende kamera-filter til Facebook-appen, og LinkedIn går «så det suser». Dette og mye mer i jubileums-episoden til Hans-Petter og Marius.
Hør på MediaPuls via
Tidslinje:
- 00:00 – 02:35 – Innledning
- 02:35 – 06:30 – Telenor samarbeider med Kolonial.no
- 06:30 – 10:30 – Trondheim får nytt mediehus
- 10:30 – 12:30 – Apple lanserer TV-guide til Apple TV
- 12:30 – 27:40 – Fem lærdommer (du ikke vil like) om innovasjon
- 27:40 – 37:30 – Mobil spiser papir til frokost
- 37:30 – 44:45 – Sosiale medier siden sist
Nyttige lenker:
- Telenor og Kolonial.no tester levering av mat helt inn i kjøleskapet (DN)
- Trondheim har fått nytt mediehus (Medier24)
- Apple TV får TV-guide (Wired)
- Fem lærdommer (du ikke vil like) om innovasjon (Helt.Digital)
- Må vi alltid se til Amerika? (HansPetter.info)
- Digital annonsering vil passere papirannonsering i lokalmarkedene i USA innen 2018(BIA/Kelsey)
- Digital annonsering passerer nå TV-annonsering i USA (eMarketer)
- Mobil vil utgjøre 75 prosent av nettbruken i 2017 (MediaPost)
- Slik vil de unge ha nyhetene servert (Kampanje)
- Trollene har kostet Twitter 20 milliarder dollar (Mashable)
- Twitter legger ned videoappen Vine (Variety)
- Origo stenger “sjappa” (Origo)
- Facebook lanserer Snapchat-lignende kamera-filter i selve Facebook-appen (Social Media Today)
- LinkedIn vokser kraftig (Marketing Land)
MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.