Mandag var det tid for Apples årlige utviklerkonferanse WWDC, som en verden av Apple-fans, religiøse nerder og utviklere alltid venter i spenning nå.
Blant nyhetene i kveld norsk tid var nye iOS 9 til mobile enheter, og OS X El Capitan til Mac-datamaskiner. Mye oppmerksomhet har også Apples nye «Music»-tjeneste fått, som kan bli en konkurrent til Spotify og lignende.
Men på lista var også en ny app som kan bli spennende for mediebransjen:
Ved oppstart gir appen deg en rekke ulike nyhetsvalg. Du kan hente nyhetsnettstedene du bruker til vanlig, eller gå etter kategorier. Det kan synes som om Flipboard har fått nok en slektning.
Det er bygget inn aktivt innhold i News. Du kan se på videosnutter, eller se ulike typer representasjon av statistikk. En egen Explore-knapp lar deg finne nyheter du kanskje er interessert i, basert på det du allerede følger.
News kommer ikke til Norge i første omgang. Det er nemlig bare brukere i Storbritannia, USA og Australia som først får tilgang til den nå.
Der har allerede store giganter som The Guardian og New York Times «meldt seg på», skriver førstnevnte avis.
Ifølge The Guardianvil tjenesten fungere litt på samme vis som Facebook Instant:
Innholdet blir publisert på Apples plattform i Apples formater, men utgiveren har fortsatt kontroll over eget innhold og publisering av det.
Mediehusene som bruker tjenesten, vil også kunne selge annonser gjennom appen, og få inntekter derfra.
Og i motsetning til abonnement og løssalg gjennom egne apper, der Apple tar 30 prosent, vil utgiverne som bruker «News» kunne beholde 100 prosent av inntektene, skriver The Guardian.