Produktsjef for Peil, Geir Larsen og utviklingsredaktør i VG, Ola Stenberg.
Produktsjef for Peil, Geir Larsen og utviklingsredaktør i VG, Ola Stenberg.

Nærmest uten markeds­føring fikk VG 25.000 til å laste ned appen «Peil»

– Det klør litt å trykke til med markedsføringen. Men det er ikke sikkert det er riktig helt ennå, sier VGs utviklingsredaktør Ola Stenberg.

Publisert

Denne gangen har de valgt en annen strategi. 

Ved årsskiftet lanserte VG nyhetsappen Peil. I appen får leserne et kjapt overblikk over de viktigste nyhetene akkurat nå. Den er tiltenkt den yngre lesergruppen, og har kun blitt omtalt på VGs Snapchat-konto. 

Produktsjef for Peil, Geir Larsen i Schibsted, forteller at Peil ikke egentlig er lansert ennå. 

– Hverken redaksjonelt eller i annonser i VG, sier han. 

Det er ifølge de to en bevisst strategi. Med Peil vil VG basere produktutviklingen på brukerinnsikt. 

Slik ser Peil ut onsdag ettermiddag.
Slik ser Peil ut onsdag ettermiddag.

– Vi har en lang historie for å gjøre mange nye ting, og da har vi brukt den trafikkmaskinen og motoren som VG er, til å skalere raskt. I mange tilfeller er det en klok strategi, og vi har hatt suksess med mye av det vi har startet med, sier Stenberg. 

– Ønsker svar fra unge

Med Peil ønsker VG å løse et problem for unge mennesker. Faren ved å dytte appen på VGs forside er det at veldig mange vil bli introdusert for den. Det vil de ikke. 

– Vi ønsker først og fremst svar fra unge mennesker. Det er spennende å finne ut hvordan de skal være fornøyd i framtiden, sier Stenberg. 

Utviklingsredaktøren mener at bransjen må slutte å snakke om at unge brukere forsvinner. 

– Slik vi ser det er det flere unge brukere som er sultne på å konsumere innhold enn noen gang. Problemet er kanskje at vi ikke bygger gode nok produkter, sier han. 

Han forteller at han er optimistisk og at han får mye energi når VG treffer de unge menneskene som har tatt i bruk appen. 

Selv om den fulle kraften av VGs maskineri ennå ikke er lagt inn i å markedsføre appen, har den rukket å bli lastet ned av 25.000 iOS-brukere. 6.000 av dem bruker appen ukentlig, ifølge Stenberg og Larsen. En androidutgave finnes ikke ennå. 

– Det klør litt å trykke til med markedsføringen. Men det er ikke sikkert det er riktig helt ennå, sier han. 

Fem til seks utviklere fra Schibsted jobber tett sammen med et omtrent likt antall journalister i VGs lokaler med å utvikle både appen og måten de presenterer nyhetene på. 

Ber om tilbakemeldinger

Peil-redaksjonen sitter tett på utviklerne fra Schibsted i VGs lokaler i Akersgata.
Peil-redaksjonen sitter tett på utviklerne fra Schibsted i VGs lokaler i Akersgata.

I Peil-appen blir brukerne oppfordret til å komme med tilbakemeldinger på hvordan den kan bli bedre. Og allerede før de satte i gang med å lage den, intervjuet VG flere unge mediebrukere om hva de savnet i VGs dekning. 

– Utfordringen er at vi har en tendens til å tenkte at alle forstår alt vi skriver om. Tilbakemeldingen vi får er at det ofte kan være for mye innhold, som er for vanskelig å følge med på. Det er det vi har forsøkt å løse med Peil, sier Stenberg. 

Målet med Peil-appen er å holde leserne oppdatert på det som skjer i samfunnet. 

– Slik at du med ro kan gå på middag og ha med seg de viktigste nyhetene til kveldens sosiale arrangement. Og kanskje brife rundt bordet også. Det er det ultimate målet, sier Stenberg. 

Men de er ennå ikke helt i mål. Hverken utviklingsredaktør Stenberg eller produktsjef Larsen kan si noe om når appen vil bli lansert for fullt. 

– Vi har brukt tid på å få en bekreftelse på at vi har et produkt som matcher de behovene som er der. Det er alltid en diskusjon på om det er godt nok. Vi tenker som et startup, og vil ikke kaste bort markedsføringspengene før vi vi vet om vi har et produkt som sitter, sier han. 

6.000 ukentlige brukere er lite i VG-sammenheng, innrømmer utviklingsredaktør Stenberg. 

– Men vi har fått et fantastisk grunnlag for å ta avgjørelser videre. Vi måler nå mer enn bare klikk, men snakker nå mer om lojalitet, sier han. 

Tar ned tempoet

Produktsjef for Peil, Geir Larsen (t.v.) bruker ikke egentlig briller, men får låne et par til anledningen: fotografering med brillebruker og utviklingsredaktør i VG, Ola Stenberg.
Produktsjef for Peil, Geir Larsen (t.v.) bruker ikke egentlig briller, men får låne et par til anledningen: fotografering med brillebruker og utviklingsredaktør i VG, Ola Stenberg.

Produktsjef Larsen forteller at de gjør omtrent helt motsatt av VG Nett med Peil. 

– Vi drar veldig bevisst ned tempoet. Brukerne kan abonnere på morgenpush og kveldspush. Vi gir bort så mye som mulig tidlig, og vi oppsummerer de viktigste sakene. Det gis anledning til å ta seg fri fra nyheter noen dager, men mulighet til å ta seg inn igjen, sier Larsen.  

VG er også aktiv på Snapchat, men ifølge utviklingsredaktør Stenberg er det ikke noe Peil skal konkurrere med. 

– Det er konstant konkurranse om folks tid, men det er en vesensforskjell: På Snapchat er du i en lukka verden hvor du forblir på Snapchat, mens Peil er vår eiendom som kan bringe lesere til VG, sier han. 

I Snapchat-strategien til VG er det heller ikke et like heftig nyhetsfokus som i Peil-appen. 

– Snapchat er en litt annen opplevelse, og vi lever i en tid hvor vi ikke skal konkludere for framtiden. Peil er et eller to år fram i tid, og vi rir samtidig fler andre hester. Dette føles riktig nå, men mye kan endre seg. Det viktigste er at vi har funnet noe som ganske mange liker godt, som er kjernen av det vi driver med. Så får utvikling og brukertester definere veivalgene vi tar framover, sier Stenberg. 

Powered by Labrador CMS