Ole Christian Apeland, sjef og eier av PR-byrået Apeland.

De 20 største norske PR- og reklamebyråene har 88 styremedlemmer. Bare 20 av dem er kvinner

Og halvparten av byråene har ingen kvinner i styret. - Dette var overraskende, sier Ole Christian Apeland. Hans byrå er et av få med god kvinneandel.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Bare 20 av 88 styremedlemmer i de største norske reklame- og PR-byråene er kvinner.

Halvparten av byråene har ingen kvinner i styret.

Kvinneandelen for byråene sett under ett er dermed 23 prosent, ifølge en gjennomgåelse foretatt av Dagens Næringsliv.

– Jeg skulle ønske dette var en ikke-sak, at det ikke var noe oppsiktsvekkende at man er kvinne og sitter i et styre.

- At jeg er en del av styret handler verken om min alder eller kjønn, men om selskapets strategi og kompetansebehov, sier partner Johanna Ellefsen Rostad (34) i First House.

Hun sitter i ett av to styrer i undersøkelsen der det er full likestilling.

Ingen av styrene avisen sjekket hadde overvekt av kvinner. Det andre styret med lik kjønnsfordeling er Apeland, og direktør Ole Christian Apeland er ikke imponert over bransjekollegene:

– Dette var overraskende. Det burde være en selvfølge å ha kvinner i alle styrer. Samtidig er spørsmålet litt tveegget, for det viktigste er å ha flinke folk, ikke folk med det ene eller andre kjønnet.

- Men man bør altså sørge for å kjenne så mange flinke folk at man får kjønnsbalanse, sier Apeland, som håper avisen ikke blir nødt til å skrive en tilsvarende sak om fem år.

 

Powered by Labrador CMS