Ap vil utrede pressestøtte til rene nettaviser. Og gi minst én million til hver av de minste papiravisene.

Foreslår også bøter for brudd på Offentlighetsloven.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Arbeiderpartiet satte i fjor ned et mediepolitisk utvalg med en rekke aktører både fra politikk, mediebransje og andre deler av samfunnet.

Mye av forslaget har vært kjent de seneste dagene gjennom mer eller mindre bevisste lekkasjer til pressen.

Torsdag presenterte partiet forslaget for bransje og presse i et trangt møterom på Scandic Hotell Ørnen i Bergen, parallelt med Nordiske Mediedager.

Og blant de mer eller mindre konkrete forslagene finner vi både kjente og litt mindre kjente tiltak:

MOMSFRITAK: Utvalget støtter det som nå ser ut til å bli nullmoms for aviser både på nett og papir.

FACEBOOK-SKATT: Ap-utvalget ønsker å utrede hvordan man kan skattlegge internasjonale mediegiganter som Facebook og Google på en bedre måte.

LØRDAGSPOST: Ap vil i utgangspunktet ikke støtte regjeringas forslag om å legge ned postombæringen på lørdager. Imidlertid understreker ttvalget behovet for at aviser fortsatt må distribueres også lørdag, og at Posten skal stå for dette.

OFFENTLIGHETSBOT: I en fin formulering om offentlighet og innsyn, foreslår utvalget samtidig et konkret tiltak til forbedring - å bøtelegge brudd på Lov om offentlighet i forvaltningen.

DIGITALSTØTTE: Samtidig som utvalget vil videreføre dagens form for pressestøtte for aviser som tar betalt, men foreslår samtidig å utrede «muligheten for å støtte digital journalistikk», og hvordan det offentlige kan støtte nyhetsjournalistikk på flere måter enn ved å «knytte støtten til inntekten fra brukerne».

MILLIONSTØTTE: Utvalget foreslår ingen store endringer i dagens pressestøtte, men vil utrede om minimum støttebeløp kan økes til 1 million kroner årlig.

- Dette for å gi en stor andel av de minste lokalavisene et løft, sa Aps mediepolitiske talsmann Arild Grande, da han presenterte utvalgets forslag.

Utvalget foreslår også at Stortinget skal lage en mediemelding hver eneste periode.

- Vi snakker om at vi skal ha forutsigbarhet og langsiktighet, samtidig som politikken skal være dynamisk, sa Grande.

Utvalget fikk flere tilbakemeldinger fra bransje og presse under presentasjonen. Ikke minst spørsmål om veien videre for denne politikken:

- Dette er jo foreløpig utvalgets politikk. Vi lager vår sluttrapport i høst, sånn at det kan fremmes for landsstyret og partiet. Og ja, målet bør være å få til brede forlik i mediepolitikken, slik at vi får forutsigbarhet, sa Grande.

Medier24 kommer tilbake med mer om Aps mediepolitiske utvalg senere.

Disse har sittet i Aps mediepolitiske utvalg:

  • Arild Grande, stortingspolitiker, kulturkomiteen, leder av utvalget
  • Lisbeth Berg-Hansen, stortingspolitiker, finanskomiteen
  • Odd Omland, stortingspolitiker, næringskomiteen
  • Torstein Tvedt Solberg, stortingsrepresentant, finanskomiteen
  • Anders Opdahl, redaktør/journalist
  • Olav Terje Bergo, økonom/medieleder
  • Zaineb Al-Samarai, jurist/kommunikasjonsrådgiver
  • Ulrik I. Rolfsen, filmregissør
  • Line Finnøy Bakken, journalist, leder APF
  • Ida Berntsen, student UiO, tidligere forlagssjef, styreleder språkrådet og journalist
  • Andre Nerheim, rådgiver LO
  • Eirik Aarek, politisk rådgiver – sekretær for utvalget
Powered by Labrador CMS