Teknologiselskapet Opera sin logo har siden oppstarten i 1995 vært en typografisk stor rød O. Fra i dag av har selskapets visuelle profil og logo fått en real overhaling og ny form.
- Den nye logoen, en portal, symboliserer at selskapets teknologi skaper muligheter for folk til å gjøre mer på nettet, skriver selskapet i en pressemelding tirsdag morgen.
- Opera har vokst til å bli et internettselskap som utvikler mobilapper og tjenester som blir brukt av over 350 millioner mennesker i alle land over hele kloden. I prosessen med å skape en ny visuell identitet ønsket vi oss samarbeidspartnere som kunne tenke internasjonalt og forstå hvorfor våre produkter er viktige. Dyktige team hos norske Anti og britiske DixonBaxi har hjulpet oss med å modernisere profilen vår, sier markedsdirektør Sean D’arcy i Opera.
Kreativ Leder i Anti design forteller dette om oppdraget:
- Med Operas 350 millioner brukere blir dette definitivt den mest sette identiteten vi noen gang har jobbet med, nedslagsfeltet til Opera og deres produkter er enormt. Den nye merkevareidentiteten handler om innsikten om at Opera sitter på unik teknologi.
- Vi ønsket at identiteten gikk fra å være en typografisk “O” til at den fikk en relevant funksjon som synliggjør at mennesker bruker Operas teknologi til å finne det de leter etter på nettet, sier Aase.
Operas visuelle profil er fra i dag tilgjengelig på Opera Mini for iOS. Samtidig oppdateres Opera.com, som har flere titalls millioner sidevisninger hver måned.
I løpet av de nærmeste ukene vil den nye profilen rulles ut på alle produkter, fra nettleserne for Android og Windows Phone, til Opera TV, Opera Mobile Store, selskapets andre apper i Apple Store og Google Play, samt i selskapets kanaler i sosiale medier med tilsammen flere titalls millioner følgere.
Slik har Opera-logoen utviklet seg de siste 20 åra: