
MediaPuls episode 107: Luringen Joner og listige Listhaug
PODKAST: Norge stod stille 22. november. Alt handlet om Joner, Listhaug, NOAS og Anorak. Altfor lite handlet om retorikken. Altfor mye om reklame- og PR-kampanjen.
Det skal aldri være noen tvil om hvem som er avsenderen. Kommunikasjon bør være sant og ekte.
Det som først virket som en spontan reaksjon på retorikken og Lik&Del-strategien til Sylvi Listhaug, ble plutselig ikke like ekte når det viste seg at reklameselskapet Anorak hadde hatt en finger med i spillet.
Og i stedet for at mediene debatterte retorikken, tok de heller tak i reklamekampanjen, PR-stuntet, bløffen og lureriet. NOAS fikk mange penger, og Listhaug fikk sine 100,000 Facebook-fans.
I tillegg til listige Listhaug, registrerer Marius og Hans-Petter at dette er siste episode av MediaPuls før vi får ny generalsekretær i Norsk Presseforbund. Sosiale medier-sjefen i Aftenposten tar sluttpakke, og nyheter bør merkes for å skåne de yngste.
Toget for falske nyheter ruller videre, og Google sponser flere prosjekter for å komme falske nyheter til livs med Google Digital News Initiative. Facebook vurderer å kjøpe sin egen fakta-sjekker, og tar til orde for å sensurere innhold for å komme seg inn i Kina.
Dette og mye mer i en passe temperert episode.
Hør på MediaPuls via
Nyttige lenker:
- Ny generalsekretær i Norsk Presseforbund på fredag (Medier24)
- Aftenpostens sosiale medier-sjef slutter (Kampanje)
- Vil ha aldersgrense på nyheter – rystes av detaljer om overgrep (Kampanje)
- 90% av de som ser på Dagsrevyen er over 40 år (Dagbladet)
- LO gir 10 millioner til Dagsavisen og 9 millioner til Klassekampen (Journalisten)
- Er sponset journalistikk forurenset (MediaPuls)
- Googles innovasjonsfond – Digital News Initiative – deler ut 218 millioner kroner til 124 prosjekter fordelt på 25 land (Google)
- Ryktene vil ha det til at Facebook skal kjøpe Snopes (Snopes)
- Facebook villig til å begrense nyhetsfeeden i Kina (Time)
- Listhaug må gå (BT)
- Anorak gambler med tilliten (Kampanje)
- Joner lurte hylekoret (VG)
- Når er det greit å lure folk (Ukorrektur – Pål Nisja-Wilhelmsen)
- Skjult reklame går på tilliten løs (HansPetter.info)
- – Dette er et nytt lavmål og rekord i kynisme fra asylindustrien (NRK)
- Jack Dorsey, grunnleggeren og sjefen i Twitter, kastet ut av Twitter (Tech Crunch)
- 40% av tenåringene i USA bruker meldingsappen Kik (Social Media Today)
MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.