MediaPuls episode 107: Luringen Joner og listige Listhaug

PODKAST: Norge stod stille 22. november. Alt handlet om Joner, Listhaug, NOAS og Anorak. Altfor lite handlet om retorikken. Altfor mye om reklame- og PR-kampanjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det skal aldri være noen tvil om hvem som er avsenderen. Kommunikasjon bør være sant og ekte.

Det som først virket som en spontan reaksjon på retorikken og Lik&Del-strategien til Sylvi Listhaug, ble plutselig ikke like ekte når det viste seg at reklameselskapet Anorak hadde hatt en finger med i spillet.

Og i stedet for at mediene debatterte retorikken, tok de heller tak i reklamekampanjen, PR-stuntet, bløffen og lureriet. NOAS fikk mange penger, og Listhaug fikk sine 100,000 Facebook-fans.

I tillegg til listige Listhaug, registrerer Marius og Hans-Petter at dette er siste episode av MediaPuls før vi får ny generalsekretær i Norsk Presseforbund. Sosiale medier-sjefen i Aftenposten tar sluttpakke, og nyheter bør merkes for å skåne de yngste.

Toget for falske nyheter ruller videre, og Google sponser flere prosjekter for å komme falske nyheter til livs med Google Digital News Initiative. Facebook vurderer å kjøpe sin egen fakta-sjekker, og tar til orde for å sensurere innhold for å komme seg inn i Kina.

Dette og mye mer i en passe temperert episode.

Hør på MediaPuls via 

Nyttige lenker:

MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS