Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 17,8 prosent i årets fire første måneder sammenlignet med samme periode i fjor. Korona-situasjonen ga en viss reklame-brems i mars – og langt kraftigere i april.
Det skriver Mediebyråforeningen i en pressemelding.
– Vi går ikke ut med enkelttall for isolerte måneder. Men det er lett å lese at april har vært svært negativ. Jeg kan ikke huske å ha sett en større nedgang på Mediebarometeret på en måned, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 2,72 milliarder kroner i årets fire første måneder, mot 3,31 milliarder kroner i samme periode i fjor.
April-omsetningen endte på 540 millioner kroner, kraftig ned fra fjorårets 940 millioner kroner.
– Det er som forventet og i tråd med det vi sa i forbindelse med marstallene, som i begrenset grad var preget av Covid-19. At alle kanaler går tilbake, viser bare at vi nå ser at majoriteten av annonsørene har satt på bremsen, sier Mandt Larsen.
– Når tallene for mai kommer, tror jeg vi vil fortsette å se en nedgang. Men mye kan tyde på at vi har lagt bak oss den verste måneden i så måte – og at markedet er på vei mot normalen igjen. Det får vi håpe, sier hun videre.
Det er likevel bransjer som ikke påvirkes like hardt av koronakrisen. For eksempel pekes det på at dagligvare, byggevarer/interiør og telekom ikke har begrenset reklamebudsjettene sine.
Dagspresse faller med hele 29,8 prosent, tradisjonell tv faller med 19,3 prosent, ukepresse/magasiner faller med 18,6 prosent, mens internett går tilbake med 10,7 prosent. Det viser Mediebyråforeningens tall etter endt april.