Debatten har rast og reaksjonene har vært mange etter at Østlands-Posten torsdag trykket en annonse fra den kontroversielle og kristenkonservative organisasjonen «Stiftelsen MorFarBarn».
Annonsen går ut mot Pride-ideologien, og mener blant annet at den fører til radikale endringer i måten vi tenker på.
Såpass sterke var reaksjonene at sjefredaktør Eirik Haugen torsdag gikk ut på lederplass og forsvarte publiseringen.
«Jeg forstår at annonsen er kontroversiell for mange, men mener at den ligger godt innenfor ytringsfriheten. Det er ingen brudd på norsk lov og det må være lov å ha en mening om dette.»
«For oss i ØP er det helt vesentlig at det skal være stor takhøyde for å ytre seg.», påpeker han også.
Haugen forteller at det siste døgnet har vært hektisk.
– Det har kommet mange reaksjoner, og vært ganske travelt i kommentarfeltene. Jeg tror jeg satt i tolv timer i går og svarte på reaksjoner, sier han til Medier24.
Blant kommentarene er trusler om å si opp avisen og å klage de inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU).
Haugen understreker at han har full forståelse for reaksjonene.
– Det forstår jeg godt. Dette budskapet kan være støtende for mange. Det rører ved den personen man er, enten man er motstander eller tilhenger, sier han.
– Personlig er jeg enig med kritikerne av innholdet i annonsen. Det har jeg også vært åpen om på kommentatorplass. Men som redaktør i avisen er det også min oppgave å slippe til denne meningen på annonseplass, sier Haugen.
Haugen understreker imidlertid at ytringsfriheten ikke er absolutt.
– Det er selvsagt grenser for hva vi ville ha trykket. Ytringsfriheten er viktig prinsipielt sett, men vi ville ikke trykket annonser som er i strid med norsk lov eller kommer med opplysninger eller fakta som er feil, sier han.
Også den annonsen hadde Østlandets-Blad, sammen med blant annet Stavanger Aftenblad, Rogalands Avis og Klassekampen.
Haugen sier han derfor var forberedt på reaksjonene denne gangen.
– Det ble som jeg hadde forventet. Jeg ble selvsagt forelagt annonsen på forhånd og var forberedt, sier han.
Effekten av å publisere den forklarende leder-artikkelen ble også som han hadde håpet.
– Jeg merket det snudde litt i reaksjonene etter den kommentaren ble publisert. Jeg fikk flere tilbakemeldinger på at folk forsto litt mer. Jeg så blant annet en som skrev at han var «uenig med annonsøren, men enig med redaktøren», forteller Haugen.
Han mener det er svært viktig at en redaksjon oftere tar seg tid til nettopp en forklaring overfor leserne sine.
– Vi i media har et rykte på oss for å sitte på vår høye hest. Men når man ser hvilken effekt det har å forklare leserne våre hvorfor vi gjør som vi gjør, så virker det som de setter pris på det. Du må likevel være forberedt på å bruke tid på det, sier Haugen.