Torsdag publiserte Medietilsynet sin økonomirapport for 2019-2023.
Den viser at reklameinntektene for bransjen fortsetter å falle.
Totalt solgte mediebedriftene reklameplass for 8,1 milliarder
kroner i 2023, en nedgang på 5,6 prosent fra året før.
For avisene er nedgangen fra 2019 på nesten 172 millioner
kroner, mens det for TV er 322 millioner kroner. Radiobransjen har økt
inntektene med 134 millioner kroner.
Markedsandeler i annonsemarkedetIllustrasjon: Medietilsynet
Medietilsynet skriver i sin rapport at mediebransjen sine reklameinntekter
var på sitt høyeste i 2012, med 12,2 milliarder kroner, og har falt siden da.
Dette skyldes inntoget av de globale plattformene.
I 2023 hentet globale aktører som Facebook og Google nesten
10,6 milliarder kroner fra det norske reklamemarkedet. En økning på 608
millioner kroner fra året før.
De har økt sine inntekter fra det norske reklamemarkedet med
nesten 68 prosent de siste fem årene.
De har også økt markedsandelen sin, fra 30 prosent til 42 prosent.
Samtidig har andelen til avisene sunket fra 20 prosent til 16 prosent.
Medietilsynet skriver at annonseinntektene til avisene i
2023 er på det laveste nivået noensinne, hvis man ser bort fra pandemiåret
2020.
Samtidig har løssalgsavisene en positiv utvikling i
annonseinntektene de siste fem årene, og hadde i 2023 en økning på 1,4 prosent.
Rapporten fremhever at de store internasjonale
mediegigantene vinner stadig mer markedsandeler, og at sosiale medier og
ikke-redaksjonelle medier er vinnerne av kanalkampen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no