Tech-giganter, sosiale medier, Snapchat, Meta, Facebook, Instagram, Tiktok.

Annonseinntektene har aldri vært lavere for mediene: Techgigantene soper inn milliarder fra markedet

Medienes markedsandel i annonsemarkedet fortsetter å synke.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag publiserte Medietilsynet sin økonomirapport for 2019-2023. Den viser at reklameinntektene for bransjen fortsetter å falle.

Totalt solgte mediebedriftene reklameplass for 8,1 milliarder kroner i 2023, en nedgang på 5,6 prosent fra året før.

For avisene er nedgangen fra 2019 på nesten 172 millioner kroner, mens det for TV er 322 millioner kroner. Radiobransjen har økt inntektene med 134 millioner kroner.

Markedsandeler i annonsemarkedet

Medietilsynet skriver i sin rapport at mediebransjen sine reklameinntekter var på sitt høyeste i 2012, med 12,2 milliarder kroner, og har falt siden da. Dette skyldes inntoget av de globale plattformene.

I 2023 hentet globale aktører som Facebook og Google nesten 10,6 milliarder kroner fra det norske reklamemarkedet. En økning på 608 millioner kroner fra året før.

De har økt sine inntekter fra det norske reklamemarkedet med nesten 68 prosent de siste fem årene.

De har også økt markedsandelen sin, fra 30 prosent til 42 prosent. Samtidig har andelen til avisene sunket fra 20 prosent til 16 prosent.

Medietilsynet skriver at annonseinntektene til avisene i 2023 er på det laveste nivået noensinne, hvis man ser bort fra pandemiåret 2020.

Samtidig har løssalgsavisene en positiv utvikling i annonseinntektene de siste fem årene, og hadde i 2023 en økning på 1,4 prosent.

I forrige uke la ANFO frem Den Store Annonsørrapporten, som viser at bare en av tre annonsører vil øke markedsbudsjettet i betalte medier.

Rapporten fremhever at de store internasjonale mediegigantene vinner stadig mer markedsandeler, og at sosiale medier og ikke-redaksjonelle medier er vinnerne av kanalkampen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS