Annonseblokkering skyller inn over mediebransjen i alle land, og særlig etter at det ble åpnet for adblock i Safari på iPhone - som står for stadig mer av trafikken på nettet.
Og det er forskjellige måter å møte problemet på. Nå har det amerikanske tech-nettstedet Techdirt, med over én million månedlige brukere, valgt en så langt ganske uvanlig måte å møte leserne på:
- You Can Now Turn Off Ads On Techdirt, skriver nettstedet i denne saken.
- Ja, vi har forståt det. Mange av dere virkelig hater det. Ofte med god grunn. Annonsene kan være irrelevante, forstyrrende og irriterende. Og i noen tilfeller farlig. Så her er en avtale: Hvis du ikke vil se bannerannonser på Techdirt, så trenger du ikke, fortsetter avisa.
Å slå av annonser krever bare to klikk for å skru på en innstilling, uavhengig av om du er pålogget eller ikke.
Nettstedet understreker at dette ikke er pakke der du må betale for å slippe annonser, men understreker at nettavisa koster penger - og oppfordrer leserne til å handle produkter, støtte eller betale for noen av ekstratjenestene Techdirt tilbyr.
Nettstedet går også til angrep på hvordan resten av nett- og mediebransjen har angrepet annonseblokkering:
- De har diskutert søksmål, og noen blokkerer brukere til lesere som har annonseblokkering. Vi får tilbud fra selskaper som hevder de kan tilby en «ad blocker blocker». Dette er gal måte å angripe det på. Det minner om hvordan musikkbransjen møtte internett. I stedet for å lytte til publikum, lagde de ramaskrik og gikk til retten. Og hvordan har det fungert?, skriver Techdirt.