Thor Gjermund Eriksen utelukker ikke å bli med på «alliansen» mot annonseblokkering

Vil ikke stenge NRK.no, men kan bli med på å informere om at annonseinntekter er viktig for andre medier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • Presisering 13.00: I en tidlig versjon av denne saken kunne det oppfattes som at NRK.no også ville «stenge» for brukere med adblock. Det medfører ikke riktighet. Medier24 beklager eventuelle misforståelser. 

Tirsdag inviterer NRK til et stort bransjemøte i Store Studio for å diskutere og utveksle meninger om hvordan kanalen kan samarbeide med andre aktører, og bidra til større mediemangfold.

Og kan NRK bli med på å hjelpe de kommersielle mediehusene i kampen for annonseinntekter?

Ja, antydet kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen i hans innledning, med en kort passus om dette temaet:

- Jeg har nettopp hatt besøk av en delegasjon fra dere, som har spurt om NRK kan være med på å fortelle folk at annonser er en del av finansieringen av redaksjonelt innhold, sa han.

Bakteppet er den store utfordringene kommersielle nettaviser i dag må leve med, når stadig flere slår på adblock.

En allianse av disse mediehusene og de store konsernene har lenge sagt at skal man gjøre noe, så bør alle gjøre det samme. Det vil si: Skal VG stenge ute dem som blokkering, må Dagbladet også gjøre det.

Vil ikke stenge, men informere

Denne alliansen ser også mot NRK. Skal nettavisene stenge ute dem som slår på annonseblokkering, bør også NRK være med på «laget».

Selv om NRK som kjent ikke har annonser. Men for å unngå konkurransevridning til fordel for NRK.no.

Denne problemstillingen ble blant annet diskutert i en debatt på NxtMedia Conference i Trondheim forrige uke. Og ja, kanskje kan NRK spille en rolle i denne alliansen. 

- Selvsagt vil NRK kunne være med på en slik felles markering, slik at man kan stå sterkere mot de globale og digitale utfordringene, sa NRK-sjefen.

Men, understreker han overfor Medier24 etter møtet: Han ser ikke for seg å stenge NRKs nettsider for dem som slår på annonseblokkering. 

Det ville være mer snakk om å bruke noe som ligner på plakatene som VG og andre nettaviser har vist lesere som bruker adblock.

- Det ville være rart om vi skulle stenge NRK.no, som ikke har annonser. Men vi kan være med på en felles informasjon om dette. Vi har ikke noe problem med å si fra til leserne at annonser er viktig for andre medier. Det mener jeg er et samarbeid vi kan være med - gitt at bransjen blir enige om det, sier Eriksen.

  • Medier24 dekker bransjemøtet, og kommer tilbake med mer herfra.  
Powered by Labrador CMS