- Vi tror at innen 2017 så vil 70 prosent av alt mediekonsum foregå på mobil. Nå er vi på ca 30 prosent, og skal opp 40 prosentpoeng innen to år. Så hvis du tror at det har gått fort til nå, er det lite mot det som kommer...
Det sier Mano Rashidi, Head of sales og leder for Widespace i Norge.
Eventyret begynte for åtte år siden: Da startet to svensker med bakgrunn fra Ericsson et selskap som skulle jobbe med annonser for mobiltelefonen.
Og kun på mobil.
Det var kanskje litt rart den gang, men i dag er mobilen blitt en ganske annen historie.
Og det svenskeide selskapet, med 220 ansatte verden over, hvorav halvparten jobber med teknologi og utvikling, når i dag 200 millioner brukere med sine annonser.
128 millioner av disse i Europa. 2,7 millioner nordmenn.
83 norske nettsteder
Med andre ord er sjansen ganske stor for at du ser en annonse fra Widespace på en av nettavisene eller appene du besøker daglig.
Widespace tar deler av varelageret fra over 80 norske nettsteder, og sysselsetter ni personer på det norske kontoret. Som naturlig nok ligger i Akersgata.
I fjor omsatte de for 64 millioner kroner i Norge. Som et tegn på suksessen fikk Widespace hedersprisen, Purple People Award 2014, for beste salgsorganisasjon.
Og i år skal gjengen selge for enda mer.
- Når dere 100 millioner?
- Vi får se! Målsettingen er, og resultatet kommer til å bli, ganske mye over fjoråret. Men det har vært et ganske rotete år. Mobilen er i stor vekst, men bransjen er ennå ikke helt «modnet» når det gjelder hvordan vi skal bruke den som mediekanal, mener Rashidi.
Savner «native» mobil-tankegang
Hva mener han med det?
Widespace har som et rent mobilselskap ingen portefølje, erfaring eller legacy fra verken papiraviser eller desktop.
Men det har resten av bransjen, antyder Rashidi:
- Da mobil kom, overførte man tankegangen fra desktop. Vi telte klikk, handlinger og konverteringer. Nå jobber vi for å få folk til å forstå mobilens riktige rolle og styrke.
- Det er en brandingkanal. Det er snakk om å skape inspirasjon, bygge og styrke merkevaren, skape dekning, som igjen skal føre til «action» senere, sier han.
Og: Skal det funke, så må folk se annonsen. Det skjer ikke alltid i dag, mener Rashidi og Widespace. Fordi det ikke fins noen gode nok definisjoner av hva som er en «visning».
- Opp mot 50 prosent av alle annonsevisninger på mobil blir ikke sett. Man betaler for annonser som ingen faktisk ser, mener han.
- Hva skjer med visningene? Snakker vi om svindel og datamaskiner uten mennesker bak skjermen?
- Fraud er ikke et så stort problem i Norge. Det handler rett og slett om at annonsene ikke blir sett, leseren blar forbi før man kommer dit, eller det tar så lang tid å laste siden at ingen ser den.
- Og i dag finnes det ikke gode nok målinger eller definisjoner på hva som er en faktisk visning på mobil, mener Rashidi.
Vil levere visningsgaranti
Men det vil Widespace nå gjøre noe med, sier de. Det handler om å levere en «100 prosent viewability», som selskapet kaller det.
Det betyr ikke at man garanterer at alle ganger annonsen lastes, blir det en reell visning. Men at du som annonsør ikke skal betale for en visning som ikke er «god nok».
- Ingen vil jo betale for en annonse som ingen ser, slår Rashidi fast.
- Og vi sier at annonsen er viewed, når du har sett minimum 30 prosent av annonsen, i 300 millisekunder. Ting skjer mye raskere enn på en PC, vi kan ikke bruke de samme parametrene som på desktop.
- Så 100 prosent viewability betyr ikke 100 prosent visning i mange sekunder?
- Nei, for vi bruker mobilen i et helt annet tempo. Vi må finne en definisjon som betyr at den faktisk er sett, tilpasset plattformen. Vi kunne sikkert definert 100 prosent av annonsen i 100 sekunder. Men da ville det blitt en helt annen pris, illustrerer Rashidi.
Og legger til at «vi» som lesere, spesielt den yngre generasjonen, er langt raskere til å oppfatte innhold på smartphones.
Da er en liten del av skjermen i et kort øyeblikk også det du som annonsør har til rådighet for å få oppmerksomhet.
- Det betyr at du som annonsør må skape innhold som er tilpasset mobilskjermen og brukerne. Det viktigste budskapet må skje tidlig. Og så kan det gjerne komme mer etter det. Men det kan ikke være en lang film hvor poenget kommer etter ett minutt, slik man er vant til fra TV, sier Rashidi.
Følger også en programmatisk framtid
Men at video blir viktigere, er det ingen tvil om. Widespace har flere formater med video i annonseblokkene, og i disse dager lanserer de StreamView.
Det vil si en autoplay video format, som er uten lyd før brukeren «slår på». Da kommer filmen i fullskjerm og med lyd. Ikke ulikt Facebook.
Widespace jobber som «alle andre» også med nye produkter og teknologi for å levere stadig mer relevante og interessante brukere, til hver kunde og kampanje.
Og nå henger også Widespace seg på den programmatiske trenden, altså mer eller mindre automatiserte annonsekjøp.
Kenny Spångberg begynner snart ved hovedkontoret i Sverige som Head of Programmatic, med bakgrunn fra både Google, DoubleClick og andre teknologiselskaper.
- Vi kommer med programmatic nå - det er hett og kundene har etterlyst dette fra oss lenge. Kunden og byråene vil gjøre mer selv, og da skal vi også tilby det, sier Rashidi.
Widespace har ikke vært først ute på programmatic, og det har sin grunn:
- Før vi har kunnet ferdigstille dette har vi vært nødt til å sikre at våre to viktigste stakeholders er ivaretatt: Nemlig annonsørene og sluttbrukeren. Som alt annet må det funke lite godt i praksis som i teori, sier Rashidi.
Skal vokse videre
Hva er ellers planene framover - for Norge?
Om selskapet nærmer seg 100 millioner kroner er det stor vekst, men fortsatt en liten del av den store kaka på det norske annonsemarkedet - og omsetningen til de 83 nettstedene Widespace samarbeider med.
Selskapets norske selgere jobber gjerne sammen med både reklamebyrå, mediebyrå og utgiver, for å levere best mulig effekt og resultat.
Og selvsagt vil Widespace vokse:
- Vi har mange store mediene og nettstedene som partnere. Vi kan sikkert få noen til, men nå handler det om to ting: Å øke kvaliteten av det vi leverer, og hjelpe annonsørene med å lykkes med sine strategier på mobil. Og å bevise effekt!, sier Mano Rashidi.
Annonseblokkering kan føre til bedring
Hva så med annonseblokkering?
Hvordan merkes det, og blokkeringens entré på Apples mobiltelefoner, for et selskap som kun jobber mobil?
Ikke så veldig mye ennå, sier Rashidi.
- Det handler nok litt om at dette ikke helt var som man hadde fryktet; det er ikke en automatisk innstilling, du må laste ned en app, slå den på og stille det inn. Jeg ser bare på min egen krets, der er det få som bruker tid og krefter på det.
- Og så er det nok en del techy folk som har lyst til å gjøre det. Men blokkering har jo vært her en stund for oss som bruker Android, uten at det har blitt et kjempestort problem, sier Rashidi.
Samtidig merker Widespace dette på en annen måte enn en publisist. Mens utgiver får en andel av sin totale trafikk blokkert for annonser, leverer Widespace uansett bare en del av dette varelageret, og «får» bare visninger som faktisk laster annonser.
Altså «ser» de ikke så mye til brukerne som ikke vil ha annonser.
- Og så kan du si: Kanskje er det like greit. Hvorfor skal vi vise en annonse til en bruker som ikke vil ha den? Da er det neppe en særlig relevant eller engasjert bruker, mener Mano Rashidi.
Kan hende annonseblokkering også gir bedre mobilannonser, håper han:
- Ja, det kan ha noe positivt med seg. Vi må ta ansvar og sørge for å ikke være like «pushy» som mediene til dels har vært på desktop. Eller misbruke de "gylne øyeblikkene". Hvis jeg vil se en video på 1 minutt, har jeg jo ikke lyst til å se 3 annonser i videoformat før det. Vi må rett og slett levere bedre og mer relevante annonser, sier han.