Facebook melder seg også på krigen mot adblock
Og gir brukerne mer kontroll over hvilke annonser man får se.
Denne artikkelen er over to år gammel.
San Francisco (NTB): Facebook varsler at de vil gjøre det vanskeligere å bruke programvare for å slippe reklamen på det sosiale nettverket.
Såkalte adblock-tjenester hindrer visningen av nettannonser og fører til store tap for selskaper som selger annonser.
I et blogginnlegg skriver Facebook at de framover kommer til å bruke ny teknologi for å omgå reklameblokkeringer.
Dermed blir brukere med adblock-programvare likevel nødt til å se reklame når de besøker det sosiale nettverket.
– Noen adblock-selskaper tar imot penger for å vise reklamer de tidligere blokkerte – en praksis som i beste fall er forvirrende for folk, og som reduserer finansieringen til journalistikk og andre gratistjenester som vi bruker på nettet, heter det i innlegget, som er ført i pennen av visedirektør for Facebooks reklame- og forretningsplattform Andrew Bosworth.
I første omgang gjelder det nye reklameregimet på Facebook for PC-brukere. Facebook-appen på mobil er allerede immun mot reklameblokkering, mens mobilbrukere som besøker Facebook gjennom nettleseren fortsatt kan bruke adblock.
- Den siste oppdateringen gir også Facebook-brukerne mer informasjon om annonsene de ser - og muligheten til å takke nei til å se flere annonser knyttet til interesse eller enkelte annonsører. Les mer i Facebooks blogginnlegg.