En av tre unge strømmer ulovlig. Og halvparten bruker adblock
Dramatiske tendenser i Deloittes medieundersøkelse.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB): Hver tredje ungdom mellom 14 og 25 år bruker ulovlige strømmetjenester. Men de kan være villig til å betale for filmer før de kommer på DVD.
Dette kommer fram i Deloittes årlige medieundersøkelse, skriver Dagsavisen. 2.166 nordmenn har svart på undersøkelsen, som kartlegger et bredt spekter av medievaner.
På spørsmål om Adblock, som fjerner all reklame på nettaviser når man installerer det, svarer 53 prosent av ungdommen at de bruker tjenesten.
Flere, også i andre aldersgrupper, svarer at de som oftest spoler forbi reklame på TV.
Deloitte skriver i medierapporten at funnene viser at både medie- og filmbransjen må forsøke å finne nye måter for få brukerne til å betale.
Såkalt pre-lansering på DVD-er presenteres som en mulighet for filmbransjen. Her svarer 35 prosent av gruppen mellom 14 og 25 år at de er villige til å betale mellom 49 og 99 kroner for å få tilgang til en film to uker før den utgis på DVD.