- KOMMENTAR: Petter Ulleland, lektor og ivrig nettbruker.
Innlegget er opprinnelig publisert hos Drammens Tidende på DT.no, og gjengitt her etter avtale med forfatteren.
Flere nettaviser har lansert en appell til brukerne hvor vi bes skru av annonseblokkeringen i nettleseren slik at avisen kan tjene penger og på den måten finansiere det journalistiske arbeidet.
Det er naturligvis et godt poeng. Avisene har i mange år finansiert seg selv på en rekke måter, men som bl.a. ble innrømmet av DTs redaktør 9. juli: det var de selv som skjøt seg i foten da de ved overgangen fra papiraviser til nettaviser gjorde nettsidene gratis og dermed begynte å konkurrere med seg selv.
Dermed er det en utfordring for mange at inntektene skranter: når omfanget av Internett og mobile enheter nå har vokst så til de grader at man helt seriøst snakker om at papiravisenes dager faktisk kan være talte, begynner blokkering av annonser på nett å et stort problem.
I tillegg til støtten fra det offentlige har avisene nå også begynt å begrense tilgangen til artikler i nettavisene slik at bare abonnenter får full tilgang.
I etterpåklokskapens navn var det nok dette de skulle ha gjort fra dag én, og jeg vil tro at denne tilnærmingen er den som har størst mulighet for å lykkes.
Med annonseinnholdet derimot – der er problemet større. Med trykte aviser har redaksjonene kunnet utsette leserne for et visst annonsetrykk uansett om vi ønsket det eller ei: annonsene følger med avisen og kan ikke bare trylles bort.
Det kan de derimot i nettavisen. Ved hjelp av utvidelser som Adblock kan vi rett og slett hindre at annonsene vises på skjermen.
Derav avisenes appell. Og hvorfor ikke?
Ved å åpne for annonser i nettleseren støtter man jo for så vidt en god sak: man støtter en bedrift slik at folk kan beholde jobbene sine, og hvis man er interessert i å ha medier som driver kritisk journalistikk her i landet i det hele tatt, bør man vel kunne ta appellen til seg og aktivere annonsene mens man leser nettaviser?
Nei. Dessverre gjør jeg ikke det. Og jeg kan godt forklare hvorfor.
Det er ikke fordi jeg har noe direkte imot reklamefinansiering i seg selv – årsaken ligger i annonsenes utforming, og jeg tror ikke folkene bak disse appellene har innsett i hvilken grad avisredaksjonene selv er ansvarlige for å ha fått folk til å blokkere annonser.
Har dere sett annonsene? Virkelig sett på dem; prøvd å lese deres egne aviser og tenkt litt over hvordan vi lesere oppfatter nettsidene deres?
Annonsene er påtrengende. Irriterende. Ødeleggende for leseropplevelsen. Det begynte i det små, men etter hvert som PCer og nettlinjer ble raskere, begynte annonsene å vokse.
Nå er de store og fargerike, med animasjoner som trekker blikket bort fra artiklene. Disse annonsene suger også båndbredde og gjør artiklene mindre lettleselige, særlig på en treg linje som et mobilt bredbånd eller en mobiltelefon.
Og hva hvis man har et abonnement med en lav kvote på trafikkdata – skal man bruke opp denne på å laste inn reklame?
Å se slike animerte, blinkende annonser i en nettavis er like irriterende som at en papiravis skulle ha annonser som foldes ut av papirbunken og blinker deg i øynene som for å ville fremkalle epileptiske anfall. For ikke å snakke om annonser med lyd!
Da jeg hørte om Adblock var det som en gave fra oven. Endelig kunne jeg surfe på nettet uten denne teppebombingen av grelle farger og viltre animasjoner.
Redaksjonene har satt seg selv i den knipen at lesere nå forventer gratis nettaviser, og de har også selv forårsaket at brukere som meg blokkerer annonsene.
Ton disse ned igjen slik at jeg kan få en god leseropplevelse, så skal jeg gjerne ta appellen til følge og deaktivere Adblock.