Schibsted jobber med en «kryptert tjeneste» som skal lure adblockere
Testes ut i Sverige i høst. Norge kan bli neste.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Ifølge Dagens Næringsliv jobber Schibsted nå med det som av avisa omtales som Adway Plus, en kryptert tjeneste utviklet av det svenske firmaet New Broadcasting Entertainment Scandinavia.
Tjenesten skal integreres i nettavisene, og slik sette såkalte adblockere «ut av spill». Mens de svenske avisene står for tur først, har firmaet også kontakt med norske aviser.
Til DN sier direktør Martin Grahn i nevnte utviklerfirma dette om det som nå kan bli et kappløp mellom adblock og adblock-blockere:
– Jeg er åpen for at dette kan bli en katt og mus-lek med adblock-utviklerne. Men vi har en kryptert buypass-funksjon som gjør det svært vanskelig – hvis ikke umulig – å gå forbi våre systemer. Det er veldig vanskelig å finne en kilde som kan blokkere våre verktøy.
Om og når dette kommer til Norge, vil avhenge av resultatene fra Sverige. VGs kommersielle direktør Christian Haneborg sier til DN at dette kan være en av flere spor:
– Dette rulles først ut hos de svenske publisistene, så blir det spennende å se effekten der borte først. Dette er nødvendigvis ikke den endelige redningen for mediene, men kan være et av mange spor å følge med på videre, sier Haneborg.