- Apples nye annonseblokkering vil sende sjokkbølger inn i alle mediehus

Spår at annonseblokkering vil føre til mer innholdsmarkedsføring.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB): Mens avisenes annonseinntekter svikter, legger Apple opp til å tilby annonseblokkering på mobil og brett. Det kan bli svært ødeleggende for mediehusene, tror reklamesjef.

Når Apple oppdaterer operativsystemet for iPhone og iPad senere i måneden, er det ventet at nettleseren Safari får mulighet til å blokkere annonser, skriver Klassekampen.

– Dette sender sjokkbølger inn i alle mediehus, sier administrerende direktør Bente Sollid Storehaug i reklamebyrået ESV Dinamo.

– Til nå har annonseblokkering bare vært tilgjengelig på datamaskiner. Det er et kvantesprang at dette nå blir tilgjengelig på mobil. Det blir svært ødeleggende for mediehus og annonsører som ønsker å nå et voksende mobilt publikum.

Ifølge TNS Gallup bruker 42 prosent av den norske befolkningen iPad, mens 35 prosent har en iPhone. Mobilen har på få år blitt den viktigste digitale nyhetskanalen.

Storehaug tror blokkering av annonser vil bidra til å tvinge fram mer reklamejournalistikk – annonser som ligner på redaksjonelt innhold.

– Vi kan like det eller ikke. Men framtidas betalte kommunikasjon vil bli mer sømløst integrert i det redaksjonelle innholdet hos de store mediehusene, sier hun.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS