Slik bruker du Facebook-Messenger i markedsføringen din

Det høres kanskje merkelig ut å rette annonsering mot en bedrifts Messenger-konto fremfor deres nettsider, men nettopp en slik strategi har gitt aktører tre ganger så høy klikkrate og nesten en dobling av sine salg.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

En forklaring på hvorfor bruk av Messenger fungerer i bedrifters markedsføring kan være at vi som forbrukere stadig endrer våre kommunikasjonspreferanser.

Ifølge Client Partner i Facebook Norge, Nina K. Hareide-Larsen, foretrekker de aller fleste i dag, spesielt unge, å bli kontaktet gjennom skriftlige kanaler. 

Denne kunnskapen er det verdt å benytte seg av, og stadig flere bedrifter tar i bruk Messenger som en viktig del av sin markedsføring. 

Å lykkes med Messenger

For å skape interaktivitet ved bruk av Messenger anbefaler Facebook å:

  • Tenke gjennom kundereisen. Identifiser hva som er hensikten med å lage en kampanje som skaper interaktivitet med kunder via Messenger. Dette kan for eksempel være å skape et behov, å tiltrekke seg nye kunder eller å selge.
  • Finn ut hvordan spørsmål skal besvares. Her har du tre muligheter: 1. å bruke interne ressurser for å besvare henvendelser manuelt, 2. å benytte en helautomatisk løsning/ chatbot eller 3. å bruke en hybrid, dvs. at enkle spørsmål besvares automatisk, mens mer kompliserte spørsmål sendes til ansatte for manuell håndtering.
  • Bruk alltid “the Brilliant Basics”. Ta alltid utgangspunkt i Facebooks anbefalinger, “the Brilliant Basics”, som er anbefalinger basert på funn i analyser av flere millioner Facebook-annonser. Anbefalingene vektlegger at i arbeidet med å skape annonser må det fokuseres på å raskt komme til poenget, at innholdet er tilpasset mobil og fungere like bra uten lyd som med.
  • Skap interaktivitet organisk. Det finnes gode organiske metoder for å skape interaktivitet, deriblant Checkbox og Chatbox som begge er gratis plugin-løsninger. Et annet alternativ er å tilby abonnement-tjenester. 
  • Betalt annonsering. Ved siden av å bruke organiske løsninger anbefales det å bruke betalt annonsering. Her kan man plassere innhold strategisk og der målgruppen faktisk befinner seg. I Business Manager kan du velge hva hensikten med annonsen er, som i dette tilfelle er å skape dialog med kunden ved bruk av Messenger.
  • Tenk optimalisering av plassering. Plassering av innhold er ekstremt viktig fordi Instagram, Facebook og Messenger henger sammen som annonseplattform. Benytt derfor funksjonen “Placement Optimization” som er tilgjengelig gjennom Business Manager. På den måten vil plattformens egen algoritme finne frem til den rette plattformen å vise innholdet på, for fastsatt målgruppe, på plattformen det er størst sannsynlighet for å treffe målgruppen, til en lavest mulig pris.
Powered by Labrador CMS