
Podkast:
MediaPuls 189: Hvorfor er ledere avlogget og uengasjerte i sosiale medier?
Vi tar praten med Zynk-sjef Anniken Haugen Jebsen.
- Publisert i samarbeid med MediaPuls, som lages av HansPetter.info og Helt.Digital - hør flere episoder på mediapuls.no.
Alle er enige om at meningsdannelsen skjer i økende grad i digitale flater. Men dagens ledere ser ut til å være unntaket, avslører ny rapport fra Zynk. Vi tok praten med daglig leder, Anniken Haugen Jebsen.
– Det å ikke forstå eller beherske sosiale medier i dag, er litt som å ikke forstå TV-mediet på 80- og 90-tallet. Det å ikke følge med på samtalen i sosiale medier, er litt som å ikke lese aviser.
Zynk la nylig ut en rapport som viser at norske ledere fortsatt ikke ser ut til å ta sosiale medier på alvor. Men må de det?MediaPuls tok praten med daglig leder og partner i Zynk, Anniken Haugen Jebsen.
Det innoveres i altfor liten grad blant norske mediehus, synes vi. Derfor er det viktig å trekke frem når det faktisk skjer noe. Dagbladet vant nylig pris for årets beste innovasjon under Society of News Design Scandinavia, for Leserkritikk.
Mediebedriftenes Landsforening la frem høstens lesertall for norske mediebedrifter, og tallene viser – ikke overraskende – at papiravisene fortsatt faller. Nettutgavene har også en tilbakegang. Men kan vi stole på tallene, når de er basert på metodikk som har gått ut på dato for mange år siden?
I sosiale medier siden sist ser vi nærmere på;
- Russisk statskanal kjøpte Twitter-annonsering i USA
- Helsesøster får pris for Snapchat-engasjement
- Facebook styrker seg på stillingsannonser
- Snapchat lanserer himmel-filter
Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloud, Acast, TuneIn Radio, Google Play Music eller Apple Podcast. Eventuelt via RSS-feed!
Nyttige lenker:
- Kjemper om å bli årets foredragsholder (Kampanje)
- Dagbladet vant gull i innovasjon for Leserkritikk (SNDS)
- Norske aviser taper tusenvis av lesere, nå også på nett (Medier24)
- Rapport: Avlogga og uengasjerte ledere i sosiale medier (Zynk)
- 21 grunner til at ledere kan drite i sosiale medier (HansPetter.info)
- Russisk statskanal kjøpte Twitter-annonsering i USA (Twitter)
- Helsesøster Tale Maria Krohn Engvik får pris for Snapchat-engasjement (Kampanje)
- Facebook styrker seg på stillingsannonser (Tech Crunch)
- Snapchat lanserer himmel-filter (Mashable)
- Instagram med nye ansikts- og reisefilter (Instagram)
Takk for at du lytter til MediaPuls
Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.
Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.