Kadafi Zaman fronter nytt undervisnings­opplegg om journalistikk

– Dette er en sak jeg er svært engasjert i, sier TV 2-profilen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Et nytt undervisningsopplegg rettet mot skolen skal vise hvorfor journalistikk er så viktig i et demokrati, samt reklamere for journalistikk som yrkesvalg, opplyser Norsk Redaktørforening (NR).

De står bak initiativet sammen med Norsk Journalistlag Oslo og Oslo Redaktørforening, mens Faktisk-avdelingen Tenk står bak skoleoppgavene.

Opplegget heter «Journalistikk, demokrati og kildekritikk», og er rettet mot både ungdomsskolen og videregående skole.

Tenk-leder og lektor Sølve Kuraas Karlsen (fra venstre), adjunkt Oda Marie Skancke og lektor Marte Foldvik-Høgås har utviklet undervisningsopplegget.

TV 2-profil Kadafi Zaman er frontfigurene i filmene som brukes i opplegget, samtidig som kanalen også står bak produksjon og redigering.

– Dette er en sak jeg er svært engasjert i. Jeg håper elever og lærere tar i bruk det nye undervisningsopplegget og benytter anledningen i forbindelse med fredspris-uka, sier Zaman.

Tenk-leder Sølve Kuraas Karlsen er fornøyd med opplegget.

– Dette er et ektefødt barn av Pressens hus og det samarbeidet vi har fått til her. Vi er veldig stolte av undervisningsopplegget og gleder oss til å få vist det fram for elever og lærere, sier han.

At opplegget lanseres en uke før Nobels fredspris deles ut til journalistene Maria Ressa og Dmitrij Muratov er ikke tilfeldig, understreker Annette Hobson, leder for NJ Oslo

– Målet vårt er å få fram hva en journalist jobber med og hvorfor journalistikk er så viktig i et demokrati, sier hun.

Powered by Labrador CMS