Lars Helle, Stavanger Aftenblad, Ragnar Christensen, NRK Rogaland, Tommy Aase, Screen Story, Harald Halvorsen, Mediability og Annenita Bakker Schøyen, Mediafarm.

Har inn­gått avtale om medie­by i Stavanger. Vil være flytte­klare om tre år

Nå er Stavanger i ferd med å gjøre som Bergen. – Her skal det foregå både forskning, foredrag og formidling.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mediafarm, Mediability, Screen Story, NRK Rogaland og Stavanger Aftenblad skrev tirsdag under en intensjonsavtale om samlokalisering i en ny medieby. Lyse støtter også prosjektet.

Det skriver partene i en pressemelding. 

Arbeidet med å knytte sammen byens medie- og teknologimiljø, som Media City Bergen har gjort, har pågått siden 2017.

– Mediebyen må være synlig og tilgjengelig for publikum. Vi vil styrke mediemangfoldet og være en god møteplass både for publikum og bransjen, sier distriktsredaktør i NRK Rogaland, Ragnar Christensen. 

Han mener det er viktig at noen veletablerte virksomheter nå tar initiativet, men understreker at målet er å få med flere små og store bedrifter til å flytte inn i mediebyen. 

Sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad er i sterk i troen på prosjektet.

– Her skal det foregå både forskning, foredrag og formidling, understreker han og håper samarbeidet også kan utløse prosjekter i samarbeid med andre klynger og institusjoner i regionen, noe som blir understreket av de andre bedriftene som står i spissen for prosjektet., sier han.

Daglig leder Annenita Bakker Schøyen i Mediafarm kommenterer avtalen slik:

– Jeg har tro på at vi kan skape et medie- og teknologimiljø, som kan erobre nye markeder og styrke regionens evne til å møte endringer og konkurranse. 

De neste stegene for prosjektet er å knytte til seg en prosjektleder, som skal arbeide med detaljplanlegging, framdrift og kontakt med mulige utbyggere og utleiere. Arbeidet med å få flere inn i samarbeidet er også startet. Målet er innflytting seinest i løpet av 2023.

Powered by Labrador CMS