Det er ti år siden Kulturstripa ble lansert på NRK2. Fem år senere ble satsinger som Nasjonalgalleriet, Bokprogrammet, Filmbonanza og Lydverket tatt av skjermen. I dag har ikke NRK faste, dedikerte bok-, film- eller kunstprogrammer på tv.
I NRKs kulturavdeling er det flere av de ansatte som mener en kommersiell og mer klikkorientert måte å tenke på har tatt over.
– Nå er det klikkene i sosiale medier og på nett som styrer mye av hva som får plass og ikke. De som ruler, er de som ruler på sosiale medier. Det forplanter seg inn i andre tenkemåter, sier Annelita Meinich til Vårt Land.
Meinich har jobbet i kulturavdelingen i Norge i 30 år og forteller at hun og flere av hennes kolleger i kulturavdelingen har «gitt opp» å pitche inn nye ideer.
Meinich forteller at hun skulle ønske NRK kunne opprettholde nisjene, for hun tror at dette også kan fungere godt på nett.
Forandrer seg i takt med publikum
Kulturredaktør Marius Hoel i NRK, svarer på kritikken.
Han forteller at NRK forandrer seg i takt med publikums brukervaner, og at det dermed ikke er rart at tilbudet er annerledes i dag. Han ønsker å tilbakevise påstanden om at innhold lages bare for å få klikk.
Kulturredaktøren forklarer at de i NRK er opptatt av engasjement og lesetid inne på nettsiden.
Videre sier Hoel at han er glad for diskusjonen rundt dette. Han tenker derimot at det er en god ting at NRKs kulturtilbud ikke er det samme som før, fordi det viser at de endrer seg i takt med medievanene til publikum.