Det er sommer og høysesong, og for å fokusere på føflekkreft har Kreftforeningen og KK alliert seg. På forsiden av denne utgaven finner man en kvinne, med en føflekk på armen, som vokser seg farlig stor – om bladet ligger i ubeskyttet i sola.
Forsiden er laget med UV-sensitivt blekk, og så vidt KK og Kreftforeningen kjenner til har dette aldri blitt brukt i en slik sammenheng tidligere.
Store muligheter for å forebygge
Føflekkreft er blant kreftformene som øker mest i Norge. Slik trenger det ikke være, forteller Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen.
– Vi bor i et land hvor det er mørkt store deler av året, så når solen først titter fram nyter vi den til det fulle. I tillegg har vi en hudtype som er ekstra sensitiv for de farlige UV-strålene. Heldigvis er hudkreft en kreftform vi kan forebygge. Med gode solvaner kan risikoen reduseres betraktelig, sier hun i en melding.
Hun mener norske medier også kan være bevisst at de har et ansvar når det kommer til å gjøre folk oppmerksomme på potensielle farer ved oversoling.
– Mediebransjen har enorm mulighet til å bidra, både til å redusere skjønnhetspresset om å være solbrun, og til å gi oppmerksomhet om forebygging og tidlig oppdagelse av føflekkreft. Derfor er vi stolte av at KK vier en hel utgave til dette budskapet.
– Spesiell for meg personlig
Stine Therese Strand, utgavesjef i KK, har selv hatt føflekkreft i ung alder, men er nå frisk. Hun er glad for at KK bruker forsiden til å gjøre folk mer bevisste på føflekkreft.
– At jeg selv har hatt føflekkreft gjør selvfølgelig denne utgaven ekstra spesiell for meg personlig. Da jeg var yngre tenkte jeg ikke på farene ved ubeskyttet soling, jeg var kun opptatt av å bli brun, sier hun i meldingen.
Hun er glad for at KK også bruker plass på tematikken i selve magasinet.
– Det er ikke så mye som skal til for å redusere risikoen, og vi synes det er fint at KK kan bruke stemmen sin på denne måten. Derfor har vi i tillegg til forsiden viet mye av innholdet i magasinet til å fokusere på temaet, sier hun i meldingen.