Media City Bergen får 300 millioner kroner - slik blir det nye medieteknologi-senteret

Aktører fra mediebransjen står for en stor del av investeringen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Forskningsrådet har innvilget medieklyngen Media City Bergens søknad om økonomisk støtte med en ramme på nær 300 millioner. Pengene skal gå til senteret MediaFutures, som skal utvikle og forske på ansvarlig medieteknologi.

111 av disse millionene kommer fra mediehus som NRK, TV 2, Schibsted, Amedia og andre teknologiutviklere.

– Dette er ikke en liten tildeling. Den er massivt stor, og samtidig er det en sterk forpliktelse fra industrien som investerer mye i dette, sier daglig leder i Media City Bergen, Anne Jacobsen, til Medier24.

– Helt avhengige av å løse «fake news»

Daglig leder i Media City Bergen, Anne Jacobsen.

Flere har nå stor tro på at bedriftene kommer til å nyte godt av investeringen i fremtiden. Blant annet ønsker senteret i Bergen å hjelpe mediene med å få bukt med problematiske ekkokammer og falske nyheter.

– For å klare å sikre oss et informert og opplyst samfunn i årene fremover, er vi helt avhengige av å løse problemene knyttet til fake news, sier Jacobsen og legger til:

– Dette er selve bærebjelken i demokratiet vårt. Om vi ikke løser det, vil nesten ingenting være bærekraftig.

Beskrives som unikt 

Tidligere redaktør i Adresseavisen Rolf Dyrnes Svendsen har jobbet som rådgiver for Sintef og NTNU i forbindelse med arbeidet. 

Han mener lange samarbeid mellom forskningsinstitusjoner og mediebedrifter heller hører til unntakene enn regelen,  og jubler derfor over tildelingen.

– Det har skjedd her, og det som er unikt med det,  er at mediebedriftene nå blir koblet opp mot store lokomotiver innen sektorer som telekom, bank, finans, olje og gass med mer til, sier han til Medier24 og mener én ting er klart:

– Dette er en storeslem for norske mediebedrifter.

– Må samarbeide med andre

Tidligere redaktør og rådgiver for Sintef og NTNU, Rolf Dyrnes Svendsen.

I tillegg til Universitetet i Bergen, er 15 andre forskningsinstitusjoner tildelt økonomisk støtte.

Blant dem er NTNU i Trondheim, som skal opprette senteret CRAI, eller  «Norwegian Center for Research-Based Artificial Intelligence Innovation».

Også dette mener Dyrnes Svendsen vil komme mediebransjen til gode.  

– For å kunne gå løs på store tunge, grunnleggende problemstillinger, må man kunne samarbeide med andre, om man skal hente  verdi ut av data, sier han.

Samtidig berømmer han mediebransjen for å våge å se etter utviklingshjelp i andre bransjer. 

– Her har man tenkt på tvers, og går sammen med landets fremste forskere innenfor teknologi for å utnytte mulighetene som finnes her. 

Powered by Labrador CMS