Anne Jacobsen er administrerende direktør for NCE Media - her foran det som i dag er Media City Bergen. Bildet er noen år gammelt.

Leder for medieklyngen i Bergen syntes det var «langt mindre interessant» å bli intervjuet bak betalingsmur

- Burde ha littegranne innsikt i hvordan det går i bransjen, sier BA-sjef Sigvald Sveinbjørnsson. Anne Jacobsen svarer at hun er den største forkjemper av brukerbetaling.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag skriver Bergensavisen om 7 Fjell bryggeri, som denne uka lanserte et nytt øl «basert på bergensernes sjel».

I samarbeid med Media City Bergen har bryggeriet nemlig fått benytte seg av IBMs datamaskin Watson, og gjennom kunstig intelligens funnet ut hvilket øl bergenserne vil ha.

Dagens BA om byens nye øl.

En morsom sak, som BA tenkte det kunne passe med en kommentar fra Anne Jacobsen til. Hun er leder i medieklyngen NCE Media Bergen, et fellesskap for mer enn 100 bedrifter i regionen og et nav i byens nye storstue, Media City.

Men da journalisten spurte Jacobsen om intervju, var hun mest opptatt av om saken ville komme foran eller bak «betalingsmur».

- Det er jo langt mindre interessant, svarte Jacobsen per sms til journalisten, om å få saken bak muren.

 

- Lenge siden jeg har fått det spørsmålet

Det endte med at avisen droppet henne som kilde, og journalist Kai Flatekvål lar seg irritere over responsen han fikk:

- Det overrasker meg jo at Jacobsen synes det er mindre interessant å la seg sitere i en ordinær nyhetssak fordi saken er for abonnenter. Hun er frontfigur for en medieklynge som blant annet skal jobbe for bransjen, en bransje som i disse tider er helt avhengig av brukerbetaling, sier han til Medier24

Kulturjournalist Kai Flatekvål.

Han sier at slike spørsmål i blant kommer fra både kulturaktører, bedrifter og andre, men at det er blitt langt sjeldnere de seneste åra.

Nå er det et par år siden BA for alvor skrudde på brukerbetalingen, noe som har gitt flere tusen nye abonnenter og påloggede brukere.

- Det er lenge siden jeg har fått det spørsmålet, og det er ekstra spesielt fordi det kommer fra en som organiserer mediebedrifter, sier Flatekvål.

Hvis han får slike spørsmål, har Flatekvål alltid svaret klart:

- Jeg pleier å spørre folk: Du kan jo prøve å gå inn på Rema1000, plukke med deg de beste varene og så gå rett forbi kassen…

 

Saker bak mur leses godt

BA-sjef Sigvald Sveinbjørnsson.

Sjefredaktør og direktør Sigvald Sveinbjørnsson i Bergensavisen - som forøvrig er medlem i NCE Media Bergen - støtter sin medarbeider i kritikken. Redaktøren kommenterer saken slik:

- Her snakker vi om en leder for en medieklynge, som burde ha littegranne innsikt i hvordan det går i bransjen.

Han legger til: Uansett er det ikke slik lenger at en sak «bak muren» blir lest av noen hundre lesere.

- Nei, en godt lest pluss-sak kan være lest av like mange som en godt lest åpent sak. I hvert fall når du skreller vekk alle disse tilfeldige forbipasserende

- De som i dag er veldig opptatt av dette, det er PR-agenter og sånne som er blindt opptatt av å få spredt sitt budskap. Men de har sjelden saker som vi synes er interessante, sier Sveinbjørnsson.

 

Inviterer til innsikt

Nettopp Media City Bergen og medieklyngen består av en rekke store bedrifter som er helt avhengig av brukerbetaling. For eksempel har TV 2 Sumo drevet med det lenge, før avisene kom dit.

Bergens Tidende var imidlertid tidlig ute, og for BA hadde det ikke vært mye jubel for tiden uten den digitale veksten som startet for noen år siden.

- For å si det sånn: Det hadde vært mange tomme stoler her i Media City uten brukerbetaling, sier Sveinbjørnsson.

- Men hva er målet deres med å fremme denne kritikken?

- Dette handler ikke om hva hun har sagt som privatperson, men at en leder for en medieklynge viser så manglende forståelse. Jeg håper det kan bidra til litt refleksjon over hvordan man tenker på disse utfordringene, sier redaktøren.

Blant medlemmene i NCE Media Bergen er kanskje brorparten teknologiselskaper og andre selskaper enn rene mediehus. Men, understreker Sveinbjørnsson, disse hadde ikke hatt mange kunder uten at mediehusene gikk bra.

Og det gjør de nå - takket være brukerbetaling, minner redaktøren om:

- Hvis Anne vil ha en liten statusoppdatering om hvordan det går og hvor viktig dette er nå, så stiller helt sikkert både TV 2 Sumo, Bergens Tidende og vi opp!

 

 

- Representerer ikke i det hele tatt det jeg står for, svarer Jacobsen

Administrerende direktør Anne Jacobsen i NCE Media Bergen sier til Medier24 at hun på ingen måte mener plussaker er av mindre interesse.

- Nei, selvsagt ikke. Dette beror på en misforståelse som jeg vil være den første til å beklage!

- Da jeg fikk meldingen fra BA, var jeg fryktelig opptatt på vår egen konferanse denne uka - og svarte slik jeg gjorde med tanke på om vi også kunne dele sakene på Facebook, for lesere utenfor Bergen, sier hun.

- Dette representerer ikke i det hele tatt verken det jeg står for eller mener. Det tror jeg også Sigvald, som kjenner meg, vet. Jeg er abonnent på en rekke aviser, og lar meg selvsagt intervjue i saker som ligger bak mur,- noe jeg også skrev til journalisten.

Jacobsen, som blant annet har bakgrunn fra BAs eget eierkonsern Amedia, sier at hun selvsagt følger med på utviklingen innenfor brukerbetaling. 

- Jeg er den fremste forkjemper for brukerbetaling, har vært med på å utvikle dette i bransjen gjennom min tidligere jobb, inkludert i BA.

- Akkurat nå jobber vi med et stort forskningsprosjekt i medieklyngen, en SFI, der nettopp betalingsmodeller står helt sentralt. Temaet er av ytterste viktighet, er helt avgjørende for hele bransjen. Derfor jobbes det også mye med dette i medieklyngen, der det også gjøre mye innovasjon rundt nye forretningsmodeller for blant annet aviser, sier Jacobsen. 

Powered by Labrador CMS