Han plasserte en gang den første bannerannonsen på nett. Nylig var Norm Johnston i Norge for å snakke om «den tredje digitale bølgen»
INNSIKT: Den tredje bølgen av digital markedsføring er over oss. Ingen kan stoppe bølgene - det gjelder å lære seg å surfe!
Innsendt
PublisertSist oppdatert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Anne Brude, Head of Marketing i mediebyrået Mindshare
Norm Johnston, en av verdens ledende, digitale innovatører, gjestet Norge tidligere i september.
Han er Digital strategidirektør for Mindshare globalt, og var invitert av Mindshare Norge for å dele sine tanker om den digitale utviklingen med Mindshare sine kunder.
Vi holdt også et frokostmøte for vårt nettverk og andre interesserte.
Norm Johnston var med da verdens første digitale byrå, Modem Media, revolusjonerte markedsføringen ved å plassere den første bannerannonsen på internett.
Han startet Modem Medias kontor i UK, hvorpå de gjennomførte UK sin første rich media-kampanje.
Johnston har jobbet i Mindshare siden 2007, og er nå Global Chief Strategy & Digital Officer i Mindshare.
Han er en ettertraktet foredragsholder, har jevnlig kommentarer om den digitale utviklingen i media, og jobber tett med Mindshares globale kunder, som Unilever, Chanel og Nestlé.
Den såkalte første bølgen var da internett ble tilgjengelig for massene midt på 1990-tallet.
Den andre bølgen handlet, og handler fortsatt om, mobil og smarttelefoner.
Den tredje bølgen er connectivity, alt og alle er tilknyttet internett.
Norm Johnston bruker gjerne surfeterminologi for å få oss med på den nye bølgen. Han siterer surferen Jon Kabat-Zinn, som sa:
- Du kan ikke stoppe bølgene, men du kan lære å surfe.
Know everything, try something
Johnston mener at vi ikke må la oss skremme av momentumet den nye bølgen har, men utnytte den på riktig måte.
Bølgen er på vei, det er det ingen tvil om:
I 2015 var 3,2 milliarder mennesker tilknyttet internett, mens det er estimert at hele 7,6 milliarder vil være det i 2020, om bare fire år.
For annonsører vil det være virksomhetskritisk å følge med på den nye digitale bølgen.
Merkevarer kan ikke lene seg tilbake og si at de venter med denne nye teknologien til noen andre har prøvd det først – da kan det være for sent.
Johnston mener at annonsører må følge med på hva som skjer, og at de må i det minste bli med på noe av det, for ikke å sakke akterut.
Pizza, poker og porno leder den digitale utviklingen
De tre ledende bransjene innen digital utvikling er ifølge Norm Johnston pizza, poker og porno.
Mange digitale nyvinninger, spesielt innen nettbasert handel, er utviklet av disse bransjene, som har sin business online.
Som et eksempel på dette fortalte Johnston om familiens pizzabestilling.
Når de går inn på nettsiden til den faste pizzaleverandøren kommer det opp en melding om at dersom de ikke gjør endring innen ett minutt vil familiens faste bestilling bli bestilt, betalt og levert.
Pizzaleverandøren sikrer seg dermed lojale kunder, ved å gjøre kjøpet så enkelt som mulig, og Johnston-familien forblir trofaste kunder.
Enklere kan det nesten ikke gjøres.
Hvordan kan annonsører utnytte teknologien?
Under besøket i Norge kom Johnston med tips til markedsføringsaktiviteter som annonsører i Norge kan benytte seg av.
Noen eksempler er muligheten til å la kundene prøve klærne i nettbutikken din hjemme før bestilling, ved hjelp av VR, eller bruk av beacons for å følge opp kunder som har prøvesmakt ditt nye produkt i butikken.
Johnston foreslår dessuten at siden en stor andel av videoseeing nå foregår på mobil, så bør du vurdere å teste vertikalevideoer.
Disse bør være uten lyd, siden 85 prosent av Facebook-videoer ses uten lyd, og 80 prosent er negative til en video på mobil som uventet har lyd.
I essaysamlingen Extra Sense ser Norm Johnston på utviklingen innen områdene See, Search, Shop, Service og Sync.
Heftet inneholder både tanker om fremtidens muligheter, samt en rekke tips til hvordan markedsførere kan utnytte teknologien.