Seksjonsleder Anne Margrete Alværn i Politidirektoratet, her fotografert sammen med Hans Sverre Sjøvold, politimester i Oslo ved en tidligere anledning.

Nå vil politiet lage unik kommunikasjons-kanal mot mediene

– Mediene sier at de ikke er fornøyde med den informasjonen som de får. Vi ser også at det ikke er en god løsning, sier Anne Margrete Alværn, seksjonsleder i Politidirektoratet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

På sikt vil politiet finne nye løsninger for kommunikasjon med mediene.  

I forrige uke skrev Medier24 om at både Trønder-Avisa og Adresseavisen hadde store problemer med å få informasjon fra politiet i forbindelse med en flystyrt. 

Det tok flere timer før avisene fikk kontakt med politiets operasjonsleder. 

Nyhetsredaktør Fredrik Mandal i Trønder-Avisa etterlyste i samme sak at politiet melder oftere om det som skjer i distriktet. 

Twitter er i dag hovedkanalen for kommunikasjon fra operasjonssentralene. 

– Unik kanal for informasjon

Medier24 stilte den gang spørsmål til Trøndelag politidistrikt om det ikke finnes bedre måter enn Twitter for å informere mediene om stort og smått som skjer i distriktet. 

Til det svarer Tryggve Duun, seksjonsleder for operasjonssentralen i Trøndelag politidistrikt at de er åpne for dialog med mediene, men at det i dag ikke finnes noe slikt system. Han skriver videre:

«[…]POD signaliserer at de skal se på mulighetene for å gi mediene en unik kanal for informasjon fra OPSene.»

Svaret ble sendt fredag den 9. november. Samme dag tok Medier24 kontakt med Politidirektoratet for å få bekreftet dette. 

Først torsdag den 15. november bekrefter Anne Margrete Alværn, seksjonsleder seksjon for mediehåndtering og krisekommunikasjon i Politidirektoratet at det stemmer. 

Det skal skje i forbindelse med at politiet vil innføre et nytt politioperativt system (PO).

– Ikke fornøyde

PO-systemet gir fortløpende oversikt over oppdragene som utføres i politidistriktet. Systemet som er i bruk i dag ble utviklet til Lillehammer-OL i 1994 (NRK). Det nye systemet er planlagt å være på plass i løpet av de neste årene.

– Når det er på plass vil det være naturlig å se på hvordan operasjonssentralene informerer mediene. Dette er et stykke fram i tid. Enn så lenge må politiet lokalt og sentralt fortsette å finne løsninger som er tilpasset lokale forhold, sier Alværn. 

Bakgrunnen for at Politidirektoratet nå åpner opp for å, på sikt, lage en unik kanal for mediene mot operasjonssentralene er tilbakemeldingene direktoratet har fått fra mediene på dagens situasjon.

– Mediene sier at de ikke er fornøyde med den informasjonen som de får. Vi ser også at det ikke er en god løsning. På sikt må vi finne andre løsninger, sier hun. 

I dag er imidlertid Twitter og telefon til operasjonssentralene de kanalene som finnes.

– Det er i dag nesten 700.000 som følger politiet på Twitter. Vi ser at det er en kanal som er populær og mange i befolkninga benytter seg av, sier Alværn. 

Misfornøyde journalister

I en undersøkelse utført av Agder Journalistlag, med 658 respondenter fra Norsk Journalistlag (NJ), svarer over over halvparten at kommunikasjonen med politiet har blitt litt eller mye dårligere etter at politiet tok i bruk Twitter som primær kommunikasjonskanal.

NJ-medlemmene ble også stilt en rekke andre spørsmål. Blant annet om tilgjengeligheten til operasjonslederne, hvor behjelpelige de er og hvor mye informasjon de får fra Twitter-meldingene fra politiet.

En klar hovedvekt ga uttrykk for at de er misfornøyde med politiets informasjonsflyt, og skisserer flere forslag til tiltak som vil gjøre kommunikasjonen bedre.

– Det er oppsiktsvekkende hvor mange som er misfornøyde med politiets kommunikasjon. Jeg håper at denne undersøkelsen gir grunnlag for mange og gode debatter framover, og at det resulterer i at kommunikasjonen bedres, sa leder for Sensommerkonferansen og prosjektleder for undersøkelsen, Silje Bratland Roksvåg.

Powered by Labrador CMS