Illustrasjonsfoto.

Oslo-politiet etter «harry­tur»: Åpner opp for egen presse­kontakt når det «smeller»

– Operative tiltak kan gjøre at mediene ikke får svar så snart som de ønsker, sier lederen for operasjonssentralen i Oslo om dagens situasjon.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter at en delegasjon fra norsk presse og politi var på besøk hos politiet i Sverige i forrige uke, kom de norske pressefolka tilbake med en saftig ønskeliste til det norske politiet. 

Nå åpner politiet i Oslo opp for å forsøke å etterkomme et av ønskene: en egen dedikert pressekontakt på operasjonssentralen. 

– Villige til å diskutere andre løsninger

Runar Skarnes, leder for operasjonssentralen i Oslo politidistrikt, forteller at deres organisering er ganske lik den politiet i Stockholm har.

– Så har de en person i umiddelbar nærhet av lederfunksjonene, som prioriterer mediene. Hos oss kan operative tiltak gjøre at mediene ikke får svar så snart som de ønsker, sier han.

Runar Skarnes, leder for operasjonssentralen i Oslo.

Skarnes forteller at det er viktig for politiet å få ut riktig informasjon kjapt nok til mediene.

– Om mediene får for dårlig svar, kan det føre til at saken går i feil retning. Vi må være villige til å diskutere andre mulige løsninger, sier Skarnes.

– Det jeg kan argumentere for, er å prøve en lignende ordning i Oslo for å se effekten, sier han.

Men dette er et ressurs- og prioriteringsspørsmål som må løftes videre i egen enhet og ledelsen.

– Det ville hjulpet oss til å ta av noe av trykket, samtidig som vi kan betjene mediene raskere og enda bedre.

POD: – Interessant å forsøke

Også Politidirektoratet (POD) er positive til å prøve en «svensk» ordning i Norge. 

I en e-post til Medier24 skriver Ann-Margrete Alværen, seksjonssjef i Mediesekssjonen i POD:

Ann-Margrete Alværen, seksjonssjef i Medieseksjonen i Politidirektoratet.

«Det hadde vært interessant å forsøke en ordning der operasjonssentralen blir styrket for å kunne håndtere mediene raskere. Dersom Oslo politidistrikt har muligheten til å prøve denne eller andre metoder for å få ut informasjon raskere og bedre, er det positivt. Til sjuende og sist er det en vurdering politidistriktet må ta ut fra hvilke ressurser en har tilgang til.»

På operasjonssentralen i Stockholm går ti personer i turnus for å kommunisere med mediene. På hverdager er det en egen dedikert pressekontakt som sitter tett på operasjonsleder, som informerer pressen om de operative oppdragene til politiet.

Men ikke alt er overførbart til Norge, mener Alværen i POD:  «Det er uansett interessant å se hvordan andre land løser mediehåndtering og informasjon til borgerne, uten at vi låser oss til den svenske modellen. For som vi diskuterte med våre svenske kollegaer, er ikke alt direkte overførbart til Norge. Vi har f.eks. gode erfaringer med at innsatsledere på åsted uttaler seg til direkte til mediene, og at mediene slipper å vente på en pressetalsperson eller at operasjonssentralen skal svare. Vi har også etterforskningsledere i pågående krimsaker, som svarer mediene direkte.»

Powered by Labrador CMS