Sju av NJs lokalledere: Eirik Bjerklund (øverst fra venstre), Lisbet Jære, Jarl Vidar Meling, Ann-Kristin Hanssen, Annette Hobson, Sindre Mehl og Karina Rydningen Torberntsson.

NJ vurderer å endre navn og åpne for flere medlemmer. Dette mener de tillitsvalgte

Både motstand og støtte fra Norsk Journalistlags ulike lokallag landet rundt til det omdiskuterte forslaget om å åpne opp for flere medlemmer.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • I den første versjonen av  denne saken fremsto det som Jens Kihl var mot hele forslaget til vedtektsendring. Dette stemmer ikke. Han er mot endringen som vil åpne for de som jobber med content marketing.

Debatten har vært stor og meningene mange etter at et utvalg nedsatt av Norsk Journalistlag (NJ) for to uker siden foreslo endringer i organisasjonens vedtekter

Førstkommende torsdag skal landsstyret i NJ behandle saken, før forslaget går videre til vinterens landsmøte.

Ett av forslagene er å endre navn fra Norsk Journalistlag til Medieforbundet, ettersom NJs medlemsmasse «er mer allsidig og sammensatt enn før», slik utvalgsleder Christian Sørgjerd beskrev det.

Mandatet til utvalget var å «vurdere hvem som bør kunne være medlemmer av NJ, avgrensninger rundt medlemskap og om organisasjonen skal endre navn».

Et samlet utvalget var enig i at organisasjonen bør få et nytt navn, og går inn for en ny formulering i hovedregelen for medlemskap.

Uenigheten handler om en endring i paragraf 3B, der det foreslås endret til at «alle som arbeider i en redaktørstyrt medievirksomhet, samt alle som lager eller bidrar til innhold i redaktørstyrte medier, kan bli medlem i NJ». 

Dette vil blant annet åpne for de som jobber med content marketing, noe utvalgsmedlem Jens Kihl, som også leder NJ i Bergen, går mot.

Han får støtte fra en rekke prominente NJ-medlemmer.

Medier24 har tatt en e-post-runde til de øvrige lokallagslederne i NJ for å høre deres mening, med følgende spørsmål: 

– Er du positiv eller negativ til utvalgets forslag til navne- og vedtektsendring for NJ? Hvorfor mener du det er et bra/dårlig forslag?

 

– Et navn som forteller hva vi er

Hos det nordligste lokallaget, NJ Nord, er ikke saken behandlet i styret, men meningene er likevel delte blant medlemmene, bekrefter leder Ann-Kristin Hanssen.

– Selv har jeg ikke helt landet hva jeg mener enda. Og siden jeg sitter i landsstyret tenker jeg at det er viktig for meg på dette tidspunktet å lytte til alle innspill fra medlemmene våre, både argumenter for og mot, skriver hun til Medier24.

– Men jeg er veldig glad for at debatten er der og at så mange er engasjert. Det betyr at NJ betyr noe for mange, legger Hanssen til. 

Heller ikke i NJ Buskerud er forslaget diskutert internt ennå, og leder Marita Røkeberg understreker at hun kun uttaler seg på egne vegne.

Hun gir tommelen ned.

– Jeg er negativ til forslaget om å endre navnet. Jeg liker at vi har et navn som forteller hva vi er. Jeg er skeptisk til om det er riktig at journalister og produsenter av kommersielt innhold skal være i samme fagforening, skriver Røkeberg til Medier24.

Og spør:

– Jeg mener at det er behov for mer informasjon før man tar denne debatten: hvor mange potensielle medlemmer kan organisasjonen egentlig få dersom vedtektene endres, og hvem er disse? 

– Ønsker debatten velkommen

Leder av NJ Agder, Sindre Haugen Mehl, er også skeptisk til navneendringen. 

– Eg ønsker debatten velkomen, men har ikkje teke eit klart standpunkt enno. Eg er i utgangspunktet mot å endre eit  godt namn på ein innarbeida organisasjon og institusjon, men lytter gjerne til kva andre har å seie. Eg ser fram til å følgje diskusjonen vidare, skriver Mehl til Medier24.

Leder i NJ Østfold, Karina Rydningen Torberntsson, innrømmer også at hun er usikker.

– Jeg forstår argumentene til begge sider. Medlemmene jeg har snakket med er også delt. Noen er bekymret for at vedtektsendringen vil føre til at journalistene mister integritet og troverdighet, skriver hun til Medier24

– Andre er derimot positive til endringen, ettersom blant annet fotografer og grafikere som jobber med journalistiske prosjekter, føler seg ekskludert. Men en ting alle jeg har snakket med er enige om, er at man kan finne et bedre navn enn  Medieforbundet. Medlemmer har kalt navnet for tamt og usexy. Personlig har jeg ikke noe imot navnet, skriver Torberntsson.

Leder for NJ Østfold, Karina Torberntsson.

Lederen for NJs lokallag i Møre og Romsdal, Ole-Ottar Karlsen Høgstavoll, har ikke tatt stilling til forslaget.

Han etterlyser først og fremst en grundigere prosess rundt valget.

– Eg er positiv til at ein drøftar og diskuterer dette temaet – men dersom ein skal byte namn på organisasjonen, meiner eg det først og fremst må ein breiare prosess til først. Ein kan ikkje ta ei avgjerd før ein har ein mest mogleg samstemd organisasjon, skriver han til Medier24.

– Eg har full forståing for at det nye namneforslaget vekkjer reaksjonar. Samstundes må vi sjå på måtar å utvikle organisasjonen på. Eg er ikkje sikker på om «Medieforbundet» er eit høveleg forslag, og ser helst at eit eventuelt nytt namn skal representere organisasjonen slik den er – og ønsker å bli - på ein meir treffande måte, skriver Karlsen Høgstavoll.

– Føler seg ikke hjemme i NJ

Leder av Oslo NJ, Annette Hobson, understreker at lokallaget i hovedstaden heller ikke har tatt en samlet stilling til forslaget, men at hun forventer delte meninger i diskusjonene i tiden fremover.

Brynhild Marit Berger Møllersen, leder for NJ Innlandet.

For sin egen del sier imidlertid Hobson - som til daglig jobber i NRK - at hun forstår ønsket om å endret navnet.

– Vi som også jobber og er tillitsvalgte i større mediehus, møter ofte folk som ikke føler seg helt hjemme i NJ som det er  i dag. Mange av disse tenker på NJ som et forbund forbeholdt de som jobber med «klassisk» journalistikk, og denne gruppen sammen med mange frilansere blir stadig større og de er ofte unge, skriver Hobson til Medier24.

– Derfor er der viktig å starte denne diskusjonen nå så vi ikke sover i timen, mens folk som burde vært medlemmer og følt at NJ er deres forbund blir gående uten å organisere seg, legger hun til.

Hos NJ Innlandet har også diskusjonene rundt dette nettopp begynt, og lokallaget har foreløpig ikke landet på en konklusjon, opplyser leder Brynhild Marit Møllersen.

– Signalene vi har fanget opp så langt, viser at navnet Norsk Journalistlag betyr mye for mange, samtidig som det er synd hvis potensielle medlemmer føler at de ikke hører hjemme hos oss på grunn av organisasjonens navn, skriver hun til Medier24.

– Det som er helt sikkert, er at dette er noe som engasjerer, så det vil garantert bli debattert blant medlemmene i tida framover, skriver Møllersen.

I styret til NJ Telemark er også diskusjonene så vidt i gang.

– Vår første reaksjon er at vi stiller oss skeptisk til navneforslaget. Vi kommer imidlertid til å sette dette på sakskartet i god tid før landsmøtet og la det få en skikkelig behandling i lokallaget, skriver leder Audun Hasvik til Medier24.

Les også: NJ-medlemmer oppgitt over forslag om navn- og vedtektsendring: – Et tannløst navn til et tannløst forbund

– Medieforbundet er lite konkret

Hos NJ Akershus har de derimot diskutert saken på styrenivå, og har en klar oppfordring, opplyser leder Eirik Løkkemoen Bjerklund.

– Vi ønsker at NJ skal være åpne for nye grupper, som utviklere og grafikere, men ikke for dem som jobber med betalt innhold, som content marketing. Skillelinja går mellom de som produserer og bidrar direkte til produksjonen av journalistisk innhold, og dem som jobber på vegne av oppdragsgivere, eller ved å selge annonser, skriver Løkkemoen Bjerklund til Medier24.

Han understreker videre at NJ Akershus ønsker at Norsk Journalistlag beholdes som navn.

– Forslaget Medieforbundet er lite konkret, og kan være enkelt å blande med Mediebedriftenes Landsforening, den direkte motparten for mange av oss. Selv om ikke alle medlemmene i NJ vil si at de først og fremst er journalister, jobber de med journalistikk, skriver Løkkemoen Bjerklund.

Leder av NJ Vestfold, Paul André Jensen, er på sin side ikke så opptatt av selve navneendringen.

– Jeg mener et grunnleggende prinsipp må være at medlemmer av NJ skal følge Vær varsom-plakaten. Dermed faller blant annet kommunikasjonsbransjen ut. Jeg er heller ikke imot eventuelt nytt navn, men Medieforbundet er lite forklarende og helt generisk. Personlig er jeg ikke redd for at ordet journalist er med. Jakten på nye medlemmer og inntekter må ikke koste oss ryggraden, skriver Jensen til Medier24. 

 

– Balanserer på hårfin linje

Leder i Haugesund Journalistlag, Jarl Vidar Meling, mener vedtektsforslaget «balanserer på en hårfin linje mellom det som kan aksepteres».

– Uten av vi har diskutert dette i styret, er jeg personlig skeptisk til å inkludere «kreti og pleti» inn som medlemmer. Jeg skjønner at NJ må endre seg og at kriterier for medlemskap bør sees på, men frykter at NJ, slik forslaget ligger nå, vil utvikle seg i feil retning, skriver Meling til Medier24.

Han legger til at NJ må «aldri må vike fra skillet om hva som er journalistikk kontra kommunikasjon og innholdsreklame».

Pernille Filippa Pettersen, leder av NJ Stavanger.

Meling er heller ingen stor fan av navnet «Medieforbundet».

– Det går fint an å inkludere flere redaksjonelle grupper uten å skifte navn. Vi jobber med innhold begrunnet ut fra journalistiske kriterier. Dette gjelder jo uavhengig av hvilken rolle du har i den redaksjonelle produksjonen, skriver han.

Leder av NJ i Stavanger, Pernille Filippa Pettersen, mener en vedtektsendring «muligens vil ta oss i feil retning.».

Hun er klar på at «Medieforbundet» som navn er mer inkluderende, men at det ligger mye identitet i det nåværende navnet. 

– Jeg har forståelse for at mange opplever at tittelen Medieforbundet utvanner yrket som journalist. Journalist er et yrke som har endret seg mye de siste årene og som fortsatt er i endring. Redaksjonene består gjerne av flere personer som samarbeider om å lage innhold. Alle disse har ikke nødvendigvis tittelen journalist, men bidrar til formidling av fri informasjon. De bør også kunne inkluderes i Norsk Journalistlag, skriver Pettersen til Medier24.

– Jeg mener derimot at det bør være et tydelig skille mellom dem som arbeider med å formidle fri informasjon og de delene av en mediebedrift som driver med for eksempel innholdsproduksjon eller markedsføring, skriver hun.

 

NJ Frilans: – Annenrangs medlemmer

Jens Kihl

Hos NJ Frilans støttes imidlertid forslaget til navneendring.

–  Jeg støtter forslaget om å endre navet til Medieforbundet fordi jeg tror ordet journalist ikke treffer alle som oppfyller medlemskriteriene. Jeg har selv hatt jobber der jeg ikke helt har identifisert meg med journalisttittelen og kanskje ikke ville blitt NJ medlem om jeg ikke allerede var det, som i produksjonsselskaper, skriver leder Lisbet Jære til Medier24.

Hun er glad for at forslaget nå skaper debatt, og håper det kan føre til at NJ blir mer imøtekommende for nye medlemmer.

– Blant våre medlemmer er det noen som synes NJ først og fremst er en organisasjon for fast ansatte og de føler seg litt som annenrangs medlemmer. Dersom flere grupper skal tas opp er det viktig at NJ har et godt tilbud som gjør at alle føler seg ivaretatt og  hjemme, skriver Jære, og spør: 

– Det vil kreve mye av NJ, og jeg er usikker på om vinninga kanskje kan gå opp i spinninga da?

Leder av NJ i Bergen, Jens Kihl, sier at han fortsatt står for sin motstand mot det ene endringsforslaget

Overfor Medier24 utdyper han:

– Det viktigaste er ikkje kva vi gjer i vedtektene, men kva vi gjer i praksis. Fagforeininga vår blir ikkje automatisk meir inkluderande av at vi byter namn eller justerer litt i paragrafane, men i det arbeidet klubbar, lag, landsstyre og sekretariat gjer. Og den planen manglar vi førebels fullstendig, skriver Kihl i en melding.

  • NJ Trøndelag og NJ Sogn og Fjordane har ikke besvart Medier24s henvendelser.
  • For ordens skyld: Journalisten Jan Magnus Weiberg-Aurdal er medlem av NJ.
Powered by Labrador CMS