Operasanger Kristian Krokslett.

Anklager anmelder for å kopiere sin egen anmeldelse fra 2013

En opera-anmeldelse har flere passasjer som virker nærmest identiske med en tekst fra 2013. – Dette er ugreit, medgir sjefredaktøren i iTromsø.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Da operastykket La Traviata som ble oppført 23. oktober på Arctic Opera Festival, skrev iTromsø en anmeldelse av stykket.

Operasanger Kristian Krokslett kjenner flere av de som er med i stykket, og leste derfor anmeldelsen med stor interesse.

Samtidig oppdaget han at iTromsø-anmelderen hadde anmeldt det samme stykket i 2013.

Her oppdaget han at anmeldelsen fra 2021 tilsynelatende hadde kopiert flere passasjer fra 2013, med mindre variasjoner i teksten.

NRK Troms og Finnmark omtalte denne saken først.

Her er ett av flere eksempler som Krokslett påpekte i en Facebook-post mandag:

«Birgitte Christensen som Violetta imponerer med stort spenn i sitt sanglige uttrykk hvor både temperament, virtuositet og ikke minst det lyriske i 3. akt gjør at hun gir oss en strålende tolkning av Violetta», står det i anmeldelsen fra 2013.

«Ingegjerd Bagøien Moe som Violetta bemerker seg med godt spenn i sitt sanglige uttrykk hvor ikke minst de lyriske bidragene i 3. akt gjør at hun gir oss en god tolkning av Violetta», står det i den fra 2021.

– Helt krise

Krokslett ønsker ikke å spekulere i hva som er bakgrunnen for det som fremstår som en kopiering.

Han er klar på at han stiller spørsmål om hva som er det faglige bak artikkelen.

– Er det hold i det som skrives? Dette er kjedelig for de artistene som har vært med på dette. Det å vise til gode anmeldelse for nye jobber blir null verdt når man oppdager at dette er ord som skrevet åtte år tidligere, sier Krokslett til Medier24.

Som operasanger selv påpeker Krokslett at det å vise til at en objektiv tredjepart har vurdert hans jobb er viktig.

– Det har ikke noe verdi når man ser at dette er kopiert med små variasjoner. Hvis det er basert på fraværende faglighet så er det ikke bra for noen parter. Det er egentlig helt krise.

Samtidig ønsker ikke Krokslett å henge ut iTromsø-anmelderen. Han vil heller løfte tematikken opp og problematisere kulturjournalistikkens kår.

– Min oppfatning er at det er stadig svakere kulturredaksjoner sett i forhold til de ressursene de får i mediehusene i dag. Det kan godt tenkes at anmelderen ikke er gitt de ressursene som trengs i 2021.

– Det er ikke noe angrep på han som journalist, men heller det at det skjer noe i norske kulturredaksjoner som ikke er bra, legger Krokslett til.

– Ugreit

Sjefredaktør Trond Haakensen i iTromsø.

Medier24 har forelagt kritikken overfor iTromsø.

I en e-post skriver sjefredaktør Trond Haakensen at denne saken fremstår høyst beklagelig, og ikke slik anmeldelser i iTromsø skal skrives.

– Dette er ugreit, både for iTromsø som mediehus, men også overfor de som har satt opp stykket og de som står på scenen. Enhver anmeldelse, det være seg innen musikk, teater, film eller andre kulturelle uttrykk, skal anmeldes på selvstendig grunnlag – og dette må selvfølgelig også gjenspeiles i teksten, skriver sjefredaktør Trond Haakensen i iTromsø.

Han påpeker at passasjene i den aktuelle anmeldelsen som fremstår som kopiert, ikke er hentet fra andres tekst, men fra en tidligere anmeldelse skrevet av samme anmelder.

Haakensen understreker likevel at dette ikke er noen unnskyldning.

– Som i dette tilfellet, benytter iTromsø tidvis frilansere til å anmelde konserter. Selv om vi ikke har grunn til å tro annet enn at dette er et enkeltstående tilfelle, kommer vi uansett til å gjennomgå rutinene nøye med alle anmeldere vi har tilknyttet oss, for å forsikre oss om at noe liknende ikke skjer igjen, skriver Haakensen.

Han mener imidlertid at Krokslett bommer grovt når han antyder at iTromsø ikke bruker tilstrekkelig ressurser på kulturjournalistikken.

– Han kan nok ha rett i at enkelte mediehus har redusert kultursatsingen sin de seneste årene, men i iTromsø har vi tvert om styrket dekningen av dette viktige stoffområdet, skriver Haakensen.

Han påpeker at avisen har flere faste, ukentlige musikksider med anmeldelser og reportasjer, samt at de satser på kritisk, lokal kulturjournalistikk.

– Jeg vil glatt hevde at vi tåler sammenligning med hvilken som helst dagsavis på tilsvarende størrelse når det kommer til nettopp kulturjournalistikk – og bruk av ressurser på dette, skriver Haakensen.

Anmelderen beklager

Medier24 har også vært i kontakt med den omtalte anmelderen Helge Matland og forelagt kritikken.

Anmelderen skriver i en e-post at han leste gjennom sin forrige anmeldelse av «La Traviata» tidligere på dagen før forestilling.

Hensikten var å få en oversikt over handlingen i operaen som han ikke hadde sett siden sist han skrev en anmeldelse av den.

– Noe av det jeg leste må ha festet seg i bakhodet, og noen formuleringer har ubevist blitt gjentatt. Det beklager jeg, og er enig i at det ikke ser så bra ut. Det har aldri vært min intensjon å gjøre dette på en lettvint måte, og det inntrufne bunner heller ikke i manglende kompetanse til å gjøre en selvstendig vurdering av forestillinga, noe som også vil framstå om man leser min anmeldelse i sin helhet, skriver han.

– Men jeg kan uansett stå hundre prosent bak mine vurderinger. Ingegjerd Bagøien Moe leverte en innsats som var avgjørende for at denne forestillinga, som ble presentert av en blanding av amatører og profesjonelle utøvere, leverte til stående karakter, fortsetter han.

Powered by Labrador CMS