Elles digitalredaktør, Julie Marlen Jenssen Leirvåg.

Motemagasinet Elles anmeldelse stemples som tekstreklame: – Blir så useriøst

Magasinet Elle mener derimot at de ikke har gjort noe galt.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Under fredagens sending av NRKs Dagsnytt 18, reagerer journalist og litteraturanmelder Erle Marie Sørheim kraftig på motemagasinet Elles bruk av gründer og influencer Camilla Pihl.

Bildet av Pihl prydet magasinets forside i den siste utgaven av bladet i Norge, mens hun i nettutgaven fikk komme med tips om sitt eget produkt i en samletest.

– Dette er et «poster-boy-eksempel»  på tekstreklame, og det reagerer jeg på som journalist, sier Sørheim og fortsetter:

– Jeg er litteratturanmelder, og dette  er litt som om jeg skulle sett folk poste om en spennende  bok på Instagram og så bedt forfatteren skrive noen setninger om boken sin i anmeldelsen min..

 

Camilla Pihl på forsiden av Elles nyeste nummer i Norge. Foto: Skjermdump Elle.no.

Elle forsvarer bruken 

Motemagasinet mener derimot at de har sitt på det rene, og at det ikke er noe galt i at Pihl er brukt som kilde i anmeldelsen.

De hevder også at det er tilfeldig at influenceren er brukt på coveret av magasinet..

– I Vær Varsom-plakaten, som vi tar veldig på alvor, står det at man kan sitere kilder, og da opplyser vi om det.  Vi har ikke prøvd å skjule dette som våre egne ord eller reklame, sier digitalredaktør Julie Marlen Jenssen Leirvåg.

Samtidig fastholder hun også at bruken av influenceren på coveret er tilfeldig, og at tekstreklame ikke fremstilles som journalistikk i magasinet deres. 

Journalist og litteraturanmelder Erle Marie Sørheim mener Elle publiserer tekstreklame under dekke som journalistikk. Foto: Skjermdump NRK.

– Det er også viktig å si at tekstreklame skal merkes som det, og det gjør vi konsekvent.

– Veldig tvilsomt 

Sørheim stusser likevel over magasinets bruk  av Pihl, og peker på at det ikke er første gang hun pryder forsiden.

– I mars i fjor hadde Elle også Camilla Pihl på forsiden, i et nummer eksklusivt der de kunne vise frem hele den nye kolleksjonen hennes, sier hun og legger til:

– Da blir det tvilsomme bindinger, og den lemfeldige holdningen som motemagasinene har på dette området, er skadelig for journalistikken generelt, og umerket reklame siver inn i  redaksjonell omtale.  

Journalisten mener denne praksisen stiller hele bransjen og virket i et dårlig lys..

Camilla Pihl på forsiden av Elle i mars 2019.

– Det er ødeleggende, og særlig nå når journalistikken begynner å få et dårlig rykte på seg for å være partisk og slikt, sier hun.

– Ingen kommersielle bindinger

Også i dette tilfellet mener Jenssen Leirvåg at det var redaksjonelt riktig å sette søkelyset på Pihl. 

– Det stemmer at vi hadde henne på forsiden i mars, og at vi frontet kolleksjonen hennes. Det gjør vi fordi det er av allmenn interesse.

– Camilla Pihl er en av de største influencerne og gründerne vi har i Norge, og det er ikke rart at et motemagasin viser denne kolleksjonen. Der har vi ingen kommersielle bindinger til kolleksjonen, og ingen økonomisk vinning, sier hun.

Powered by Labrador CMS