Folketeateret er en av flere teater som ikke lenger slipper inn anmeldere gratis på premierer.

Anmeldere får ikke lenger gratisbilletter på en rekke teatre

Et enstemmig styre i Privatteaterforeningen har vedtatt å nekte norske anmeldere gratisbilletter - og retter samtidig kritikk mot det de mener er «varierende kompetanse» blant norske anmeldere.

Publisert Sist oppdatert

Flere norske redaksjoner har torsdag mottatt et brev fra Privatteaterforeningen, der foreningen informerer om at de ikke lenger vil gi anmeldere gratisbilletter til forestillinger.

Det berører Folketeateret, Chateau Neuf, Chat Noir, Edderkoppen, Christiania Teater, Latter, Ole Bull Scene og Forum.

Bakgrunnen for den enstemmige avgjørelsen i styret er en økende misnøye med at mediene nedprioriterer å anmelde teater, samt det de opplever som varierende kompetanse blant norske anmeldere. Foreningen mener at ordningen med gratisbilletter ikke lenger er relevant, og at det er behov for en mer kompetent og variert dekning av privatteatrene.

Styreleder i Privatteaterforeningen, Bjørn Heiseldal, sier til Medier24 at bakgrunnen for brevet er erfaringene de har med anmeldelser og politikken som føres fra mediehusene.

– For eksempel ser vi at Dagbladet og VG ikke anmelder lenger. Og noen ganger kommer det anmeldere og andre ganger ikke. Og det er veldig uforutsigbart.

Han legger til at det ikke er slik at de ikke ønsker anmeldere.

– Men vi har en økonomi vi må passe på. Og vi vil gå bort fra dette å dele ut gratisbilletter. Det er ikke slik at vi ikke vil ha mediene her, de må bare dekke det selv, sier Heiseldal.

Kritisk til anmelderne

I brevet uttrykker Privatteaterforeningen misnøye med det de opplever som varierende kompetanse blant anmeldere. Foreningen påpeker at dette kan påvirke vurderingene av deres produksjoner og dermed sette arbeidsplasser i fare. I brevet skriver de:

«Når antallet anmeldere synker, så får vi en mindre variasjon av anmeldelser, og dermed svakere bredde. De få og subjektive meningene får på den måten en større betydning enn de burde ha hatt. Det er heller ikke til å stikke under en stol at vi for ofte opplever varierende kompetanse hos anmelderne som vurderer våre produksjoner, noe som for vår bransje kan sette produksjonen og dermed en rekke arbeidsplasser i fare. Det er naturlig nok problematisk for oss».

– Dere er kritiske til kompetansen på anmelderne. Hva legger dere i det?

– Det ønsker jeg ikke å gå spesifikt inn på, men vi ser at noen ganger kommer det anmeldere til et musikkteater som ikke har musikkteaterbakgrunn. Og jeg synes alle anmeldere skal ha kompetanse på det de skal anmelde.

– Hva slags respons forventer dere fra mediene?

– Vi får bare vente å se. Vi er selvfølgelig villig til å diskutere alt vi, men dette er slik vi nå har konkludert, sier Heiseldal.

– Usikker på hva de ønsker å oppnå

Redaktør Mari Skurdal i Klassekampen har ikke selv lest brevet, men får det sitert fra Medier24. 

Hun stusser over hva de ønsker å oppnå med avgjørelsen.

– På vegne av en avis som fortsatt anmelder, så vil jeg si at jeg blir usikker på hva de ønsker å oppnå med dette. Det er viktig å få anmeldt teater og ikke strupe det som er igjen. Derfor undrer jeg på om dette er gjort for å sette saken om anmelderi på dagsorden.

Skurdal er særlig kritisk til at dette nå rammer friteaterne. Hun er usikker på om dette får noen konsekvenser for Klassekampens dekning.

– Det er viktig å anmelde friteaterne og ikke bare de store institusjonsteaterne. Jeg vet ikke helt hvordan vi skal håndtere det, så vi skal lese brevet og se hva vi gjør.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS