Under konferansen Medieleder 2015 i Bergen onsdag, var Innvasjon Norge-direktør Anita Krohn Traaseth invitert for å dele sine tanker om mediebransjen, innovasjon, lederskap, teknologi, med mer.
Traaseth delte en beskrivelse som mange vil kjenne seg i; av en bransje i konstant nedbemanning:
- Du kan ikke kutte så langt at du ike har noe igjen - fortsette å bare kutte huder, da kutter du av deg beina til slutt, sa hun.
I samtale med intervjuer Ellen Arnstad beskrev Traaseth en bransje med lite innovasjon, nesten ingen «disrupsjon» - og et stort potensial:
- Det er noen aktører som er veldig gode. Og så er det mange som venter litt på hverandre, mente Traaseth.
IN-direktøren understreket skillet mellom innovasjon og disrupsjon:
- Innovasjon betyr å fornye. Vi tenker ofte på det nye, helt magiske innenfor innovasjon, disrupsjon. Alle gründere vil endre verden, men de færrreste får det til. Det er lite disrupsjon i norsk media, sa hun.
Og pekte på noen eksmpler på særlig innovative og tildels disruptive miljøer - blant annet TV 2, knoppskytingen herfra og hele medieklyngen i Bergen. Samt den «disruptive» etableringen da Schibsted utfordret seg selv ved å etablere Finn.
Slikt er det lite av i dag. Men det er mye godt innhold. Og stort potensial for mer innovasjon.
For eksempel i landets største mediebedrift:
- NRK har et enormt potensial, mener jeg. Og mye av innovasjonen der vil kunne skje gjennom å dele, å gjøre innholdet tilgjengelig for andre. Der har de mye å gå på, sa Traaseth.
Innovasjon Norge-direktøren utfordret også mediebransjen på hvor gode de er på å tenke teknologi, utvikling og deling i strategien sin.
- Hvor mange av dere har en blogg?, spurte hun. Få nikket.
Eller til neste spørsmål:
- Hvor mange av dere har teknologer i ledergruppen, da?
Og nesten ingen nikket.