Anette Heier White, markeds- og medieanalytiker i Bauer Media, spår en rekordsommer for radiobransjen.

Debatt

Derfor blir dette en rekordsommer for radio

«Radiolytting tar ikke ferie i år, men blir med på ferie», skriver Anette Heier White i Bauer Media.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • ANETTE HEIER WHITE, markeds- og medieanalytiker i Bauer Media.

Om sommeren er det vanligvis litt færre som lytter til radio. I år bli det annerledes og det er korona som er årsaken. Med sterke reiserestriksjoner blir det svært få som kommer seg til utlandet på ferie i år. Mer tid hjemme, i bilen og på hytta betyr mer bruk av radio.

Kommersiell direktør Ragnhild Herlofsen i Nielsen Media bekrefter at årets spesielle ferievaner kan påvirke radiolyttingen positivt: «Dersom færre nordmenn reiser til utlandet i sommer vil dette kunne være en faktor som kan påvirke lyttertallene i positiv retning», sier Herlofsen.

Nielsen registrer hvor stor andel av radiolyttingen som skjer i sekundærboliger og målingene tilsier at nordmenn generelt sett lytter lengre til radio her enn de gjør hjemme.

Ifølge YouGov reiser vanligvis annenhver nordmann til utlandet deler av sommerferien. I år planlegger kun 7 prosent å dra til utlandet, så vi kan trygt si at årets sommer blir annerledes.

For å forsøke å estimere hva dette vil bety for radiolyttingen kan vi se på hva som har skjedd med radiolyttingen i helgene gjennom koronakrisen. Helger er for mange fritid og er det nærmeste vi kommer feriemodus. 

Hvis vi sammenligner helgene før koronakrisen med helgene under krisen ser vi at radiolyttingen i befolkningen har økt med hele 19 prosent. Dette er veldig nyttig informasjon som gir oss god tro på at radiolyttingen blir langt høyere i sommerferien i år enn det som er vanlig.

Kilde: Nielsen PPM-måling

Et annet viktig moment er å se på hva nordmenn planlegger å gjøre når de skal tilbringe sommeren i Norge. For de som skal på innenlands ferie sier seks av ti (58 prosent) at de vil foretrekke å reise med bil. Hele syv av ti svarer at de foretrekker bil, bobil eller MC, viser en undersøkelse gjort av InFact for NAF.

Allerede nå ser det ut til å bli tidenes bobilsommer, og de som enda ikke har bestilt må belage seg på å stå på venteliste. Sammen med båt og hytte er bobil og campingvogn steder nordmenn lytter mer til radio enn vanlig. Med så sterke indikasjoner på at mange flere nordmenn enn normalt vil tilbringe sommerferien i bil, båt eller hytte er det vanskelig å se for seg noe annet enn at radiolyttingen kommer til å gå opp i sommer.

Kilde: Nielsen PPM-måling

Sommertid har alltid vært radiotid! Og har alltid gitt lengre og mer avslappet lytting. Årets sommer kommer til å bli spesielt bra fordi de aller fleste av oss skal feriere i Norge, og radioen er en naturlig følgesvenn i fritidsboliger, biler, bobiler og båter.

Radiolytting tar ikke ferie, men blir med på ferie. Og i år blir radioen en del av reisefølge for rekordmange.

Powered by Labrador CMS