- Mediene tenker for mye, for lenge og for dyrt. Men jeg savner de interessante og meningssterke kollegene

MEDIESOMMER: Andreas Thorsheim er klar for ferie i Frankrike og skal ikke sjekke e-post. Snap, Whatsapp, Twitter eller Slack, derimot.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • NavnAndreas Thorsheim
  • Alder: 35
  • Stilling: Produktdirektør i Opera Software

Dette er Medier24s intervjustafett «Mediesommer». Dagens gjest Andreas Thorsheim ble utfordret av Ola StenbergLes alle Mediesommer-pratene her!

Først tre spørsmål til deg:

Ola Stenberg skriver: Andreas Thorsheim gikk fra Schibsted til Opera Software. Jeg vil gjerne lese Thorsheims tanker om mediebransjens utfordringer etter litt tid utenfor Schibsted-bobla?

- Jeg syns at historiefortellingen er fantastisk i Norge for tiden. Det VG gjør på web-TV, BT på feature og NRK på norsk drama er eksempler på ting som er veldig bra. Hvis jeg skulle ønske meg noe som forbruker, var det at bransjen klarte å fornye presentasjonen, brukervennligheten og forretningsmodellene for det innholdet enda raskere.

Og ja, hvordan har det siste halve året vært? Hva savner du, og hva savner du ikke fra mediebransjen og Schibsted?

- Det har vært veldig lærerikt: Jeg har observert folk fra hele verden bruke medie- og teknologiprodukter, og fått noen øyeåpnere om hvordan mobil brukes i India, Amerika og Øst-Europa. Jeg har sett at det går an å få til ting i stor skala, veldig raskt og ukomplisert.

- Mediebedriftene jeg kjenner best har en tendens til å tenke for mye, for lenge og for dyrt. Men jeg savner alle de interessante, meningssterke kollegaene i mediebransjen.

Hvilken drømmejobb i media kan lokke deg tilbake?

- De viktigste jobbene skaper noe nytt, enten fra intet eller ved å omforme noe som allerede finnes. Sånne jobber inspirerer meg. Jeg opplever sant å si at jeg har hatt drømmejobber stort sett hele karrieren.

Så ni kjappe sommerspørsmål: 

Hvor og hvordan tilbringes sommeren?

- Ferien tilbringes med litt oppussing i Oslo, litt fisking og tur på Geilo og mye trening, basseng og vin i Sør-Frankrike. Det blir familieferie med god tid til uteaktiviteter og idrett. Det er viktig for oss.

Hvilken responstid har du på e-post i ferien?

- E-post? Et digitalt kommunikasjonsmedium uten «like»? Det er jo nesten litt underlig. De som sender e-post kjenner deg dårlig eller så har ikke lyst på et raskt svar. For ellers ville de vel brukt Snap, Whatsapp, Twitter DM eller Slack? Så jeg satser på å starte ferien med tom innboks og avslutte den med full.

Hvilke medier bruker du i ferien, og følger du nyhetsbildet like tett som vanlig?

- Feriedietten er L'Equipe på papir hver dag. Også det vanlige på mobilen.

Hvilke store spørsmål bruker du ferien til å grunne over?

- Visste du at gjennomsnittlig frafall fra alle apper som lastes ned i Google Play er 85 prosent etter en måned? Den i tech-bransjen som kommer hjem fra sommerferie med gode ideer om hvordan man kan få brukerne til ikke å falle fra, vil være høstens vinner. I Opera vokser brukertallene med noen millioner hver måned, og det som kan gi oss det beste løftet er å beholde flere av de som laster oss ned.

Hvordan skal avisbransjen og journalistikken overleve?

- Jeg har stor respekt for de som sitter med det ansvaret. Jeg håper de satser på å jobbe sammen, på tvers av merkevarer og kanskje konserner, for å tilby noen fantastiske innholdstjenester som er lettere å bruke enn at vi må logge inn ti-tolv forskjellige, hjemmesnekrede systemer.

Er teknologi så viktig som stadig flere skal ha det til?

- Ja. Er det fortsatt en debatt?

Ja eller nei til DAB og å stenge FM-nettet?

- Å bygge DAB ved siden av Internett er som å grave en kanal langs E6 for å satse på elvefløting av gods. Jeg har valgt å tro på mobilt internett og har selvsagt ikke en DAB-radio hjemme.

Når kjøpte du en papiravis sist?

- I forgårs. Da kjøpte jeg Morgenbladet for å lese om Kolonial.no.

Har du brukt Popcorn Time?

- En ulovlig tjeneste? Nei, vi må respektere rettighetshaverne og innholdsprodusentene. De er i sin fulle rett til å sperre meg ute fra tjenester jeg har betalt for, bare fordi jeg er utenfor landet jeg kjøpte dem i. De må få lov stykke opp distribusjonen av TV- og filmprodukter og lisensiere dem til faglig svake mellommenn som i sin tur forverrer brukeropplevelsen, legger på prisen og sender innholdet månedsvis etter at det har hatt premiere i USA.

  • Og til slutt: Hvem vil du utfordre til å bli neste intervjuobjekt?

- Jeg vil gjerne utfordre Guri Heftye, festivalsjef i Nordiske Mediedager.  Spørsmålene til henne er:

1. Hvem drømmer du om å få øverst på programmet for Nordiske Mediedager i mai 2016?

2. Mediedagene får stadig sterkere medie-tech profil, nå sist med Edward Snowden og Runa Sandvik på scenen. Når kommer den dagen at teknologi halve innholdet på konferansen?

3. Du kjenner bredden i norsk og internasjonal innholdsproduksjon bedre enn de fleste: Hvis du kunne velge helt fritt, hvilket kreative miljø ville du helst vært del av? I hvilken rolle? Hva skulle du gjort med innholdsproduktet da?

Powered by Labrador CMS