Andreas Thorsheim «gjør comeback»: Går inn på eiersida og styret til Filter Media

- Dette måtte jeg bli med på. Det beste mediekonseptet i Norge på lang tid, sier Thorsheim.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Opera-direktør og tidligere Schibsted-topp Andreas Thorsheim er «tilbake i pressen».

I hvert fall i form av et styreverv: Thorsheim går nå inn i styret til Filter Media Norge. Han går også inn på eiersida i selskapet med en liten post.

Filter Media Norge AS skal i januar lansere nettavisene Filter nyheter og Filter film, med Harald Klungtveit og Pål Nordseth som redaktører. Mediehuset lanserer også den kommersielle nettavisa Filter partner - som kun har såkalt native advertising.

Forrige uke ble detI forrige uke ble det klart at Trigger-gründer Preben Carlsen går inn som eier i Filter Media Norge.

- Det er med stor glede vi kan melde om at nok et kjent ansikt i norsk mediebransje blir med på prosjektet, skriver Filter Media i en melding fredag.

Andreas Thorsheim, produktdirektør i Opera, kjøper 2,5% av selskapet og trer inn i styret etter nyttår.

- Andreas er en av de skarpeste hodene norsk mediebransje har fostret, og det var et tap for hele bransjen da han gikk til tech-sektoren. Derfor er det svært gledelig at Filter Media Norge nå får nyte godt av hans kompetanse på digitale medier og teknologi, sier styreleder i Filter Media Norge, Even Aas-Eng. 

- Har savnet bransjen

Thorsheim selv har savnet mediebransjen og sier følgende i en kommentar:

- Dette måtte jeg bli med på. Jeg tror på kvalitet og er optimistisk for det beste innholdets kår på nettet. Filter Media satser redaksjonelt, med smart distribusjon og det beste mediekonseptet som er laget i Norge på lang tid. Det er bra de tar ansvar når meldingene ellers i bransjen er at 'det går til helvete'.

Thorsheim har vært administrerende direktør i Bergens Tidende og CFO i Schibsted Norge, og var med på å starte opp E24. I dag har han ansvar for Operas portefølje av nettlesere, med 350 millioner brukere verden over.

- Norge har ikke fått den bølgen av nye medieselskaper som har kommet i USA og Europa de siste årene, med en ny generasjon vinnernettsteder som Politico, Buzzfeed og Vox.

- Jeg tror den kommer hit nå, og at Filter vil være fremst i den, sier Thorsheim.

Powered by Labrador CMS