Kaveh Rashidi reagerer på MinMote-artikkel. Foto: Erlend Berge/Skjermdump fra MinMote

Lege kritiserer VGs MinMote etter artikkel om «gnisselår». Kaveh Rashidi synes han blir utnyttet til å selge klær og deo

Kaveh Rashidi synes VG skiller for dårlig på annonser og redaksjonelt innhold. Nå har avisen endret saken.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kaveh Rashidi er lege, og stilte denne uken opp på en sak i MinMote om hvordan man unngår at lårene gnisser mot hverandre, om man går med kjole i sommervarmen.

Da saken kom ut, var hans uttalelser og tips blandet sammen med annonser for ulike produkter, slik at det for han så ut som at han anbefalte spesifikke produkter. Den sammenblandingen reagerer han på. 

Kaveh Rashidi er lege, og reagerer på hvordan sitatene hans ble brukt i en MinMote-sak.

- Jeg følte at ordene mine, legetittelen min og mine uttalelser ble brukt for å selge produkter. Det var et veldig vagt skille mellom hva som var annonser og hva som var medisinsk folkeopplysning, sier Rashidi til Medier24.

  • MinMote har endret saken fra slik den opprinnelig stod da Rashidi først reagerte. Se tilsvaret fra VG lenger ned i saken

Kritikken fra Rashidi ble først fremmet på hans egen Twitter-profil. 

Vil ikke kobles til spesifikke produkter

Slik så deler av artikkelen ut før den ble endret. Skjermdumpen er hentet fra Twitter. 

I tillegg reagerer han på at det ikke ble opplyst på forhånd at uttalelsene skulle bruke Han sier at det er første gangen han opplever en så tydelig sammenblanding av annonser og uttalelser. 

- Jeg har kommentert liknende saker drøssevis av ganger for forskjellige medier, for eksempel «Hva gjør du ved hodepine». Men dette er første gangen jeg opplever at det er så annonsetett. Selv om alle sitatene var korrekte blir de tolket ulikt når det fremstilles på denne måten, sier han. 

Han understreker at hans intensjon for å stille opp ikke var å anbefale spesifikke produkter, kun å gi råd. 

- Jeg har jo ikke lyst til å være koblet til spesifikke produkter på den måten. Jeg føler at inntrykket leseren sitter igjen med er at legen anbefaler dette produktet mot gnisselår. Det er ikke min intensjon å anbefale et spesifikt produkt, sier han.

- Handler om hvordan jeg utøver min profesjon

For Rashidi sin del handler det også om hvordan han oppfattes i rollen som lege. 

- Det handler også om hvordan jeg utøver min profesjon. Jeg har ikke lyst til å fremstå som en lege som bruker tittelen sin til å selge strømpebukser, sier han. 

Han er glad for at MinMote endret artikkelen fra slik den først så ut, så snart de fikk med seg kritikken hans. 

- Så fort de hørte at jeg var misfornøyd endret de teksten, slik at den nå fremstår med et tydeligere skille mellom mine anbefalinger og annonsene. Vi er likevel fortsatt uenige om det etiske, spesielt den manglende informasjonen om hva ordene mine skulle bli brukt til, sier han. 

VG: - Vi har gjort noen endringer

Nyhetssjef i VG, Andreas Nielsen, sier at de har endret artikkelen etter at de ble klar over kritikken fra Rashidi. 

- Etter at vi ble klar over kritikken har vi har gjort noen endringer, og flyttet annonsene nederst i saken, slik at det skal være helt hundre prosent tydelig at det ikke skal være noen kobling mellom det han sier og annonsene, sier Nielsen til Medier24. 

Han sier at dette er ordinær MinMote-journalistikk, og at kommersielle lenker er en del av deres konsept. 

- Dette er den typen digital forbrukerveiledning som vi gjør på MinMote, og som vi alltid har gjort på MinMote - at man kan bli ledet videre inn på konkrete produkter. Dette er helt ordinært, og slik vi pleier å gjøre det. 

På spørsmål om han forstår at Rashidi reagerte på hvordan den opprinnelige artikkelen var skrevet, svarer Nielsen at han ser at det kan være vanskelig for en kilde å vite forskjellen på hvordan MinMote-artikler og andre VG-artikler redigeres. 

- Jeg ser at det for en kilde ikke alltid kan være like lett å vite forskjellen på hvordan MinMote redigerer sakene sine og hvordan en vanlig VG-sak redigeres, sier han. 

 

Mener det er tydelig nok merket

Rashidi reagerer også på at det ikke ble tydelig nok opplyst i forkant hvordan sitatene hans skulle brukes. Nielsen understreker at for de fleste MinMote-kildene er det klart hvordan MinMote redigeres, og hvordan sitatene brukes. 

- MinMote-artiklene har kommersielle lenker, og for de fleste kildene og brukerne er dette klart. Vi kunne kanskje vært flinkere til å informere om hvordan sitatene skal brukes, men jeg tror ikke det er et omfattende problem, sier han. 

VG og MinMote er tidligere felt i PFU for for dårlig merking av de kommersielle lenkene på MinMote. Nielsen understreker at de gjorde en rekke endringer etter den fellelsen - og at han mener at artiklene nå er tydelig nok merket med at de inneholder kommersielle lenker. 

- Vi mener at det er tydelig nok merka. Det er merking øverst i artikkelen, tydelig merking på annonsene og det ligger en tydelig boks under, som forklarer hva som er annonser.

Powered by Labrador CMS