Tirsdag ble de ferske lesertallene fra MBL offentliggjort. De viser at lesertallene er ganske stabile, sammenlignet med samme periode i fjor. Men flere aviser opplever fall i lesertallene.
Se alle tallene nederst i saken.
Dagsavisen er blant avisene på taper-listen. De har mistet 57.500 lesere mot samme tid i fjor, en tilbakegang på 37,4 prosent.
Sjefredaktør i Dagsavisen, Andreas Heen Haaland-Carlsen,
sier til Medier24 at tallene er naturlige.
– Det har vært et år hvor Dagsavisen
har endret hele forretningsmodellen fra «Freesite» til abonnementsavis. Det
setter sitt preg på tallene, sier han og legger til:
– Nå plusser vi hele bredden
av stoffet vårt, og det preger den totale lesingen.
– To lyspunkter
Dagens Næringsliv har en daglig dekning på 198.500, ned fra
220.900, tilsvarende 10,1 prosent.
Sjefredaktør Janne Johannessen sier at tallene ikke er
veldig overraskende.
– Vi har prioritert økt engasjement
hos våre innloggede brukere, og har økt andelen plusssaker ganske kraftig. Så ser
vi at tendensen peker i riktig retning, men da faller samtidig persontallene.
Johannessen legger til at det økte fokuset på innloggede
brukere også gjør at ekstern-trafikken faller.
– Og så er jeg ikke fornøyd
med at tallene faller. Men det er heller ikke de viktigste tallene som måler
DNs suksess.
Samtidig har DN en svak økning på magasin, hvor D2 øker med
1000.
– Det er to lyspunkter, både
D2 og DN Helg lørdager på papir er i positiv utvikling. Og i et marked som vårt, med den
store overhengende trenden om at papiret faller, er det veldig positivt, sier
hun og legger til:
– Vi har troen på at helgeproduktene
våre på papir vil ha en lang og lys fremtid, sier Johannessen.
Hardt preget at tredjepart-stup
Se og Hør opplever også fall i lesertallene. De har en nedgang på 45.000 lesere, tilsvarende 8,6 prosent.
– Det er ikke overraskende at de fleste trykte medier får færre lesere. Vi er mest opptatt av digital vekst og antall solgte blader. Der er vi i rute, sier Ulf Andrè Andersen til Medier24.
SOL har en tilbakegang på 42.000 daglige lesere, tilsvarende 23,1 prosent. Sjefredaktør i SOL, Hilde Schjerve, sier til Medier24 at nedgangen i det store og hele forklares med kraftig stup i tredjepartstrafikken.
– Som nyhetsgenerator med lite eget innhold, har nok Sol fått en hardere hit trafikkmessig enn mange andre nyhetssider, som følge av techgigantens «algoritmiske» krumspring det siste året.
Schjerve legger til at på den lyse siden holder SOL sin mobilforside seg relativt stabil.
– Vårt hovedfokus er derfor er å styrke denne og få flere lesere til å komme direkte. Det skal vi få til med et enda tydeligere nyhetsfokus, bedre stoffmiks og flere egne saker. Det er også gledelig at vi så langt i år har hatt en økning i antall appbrukere. Det bygger lojalitet, sier hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no