Ole Martin Skaug (i midten) er nyhetssjef for minE24. Her flankert av redaktør og direktør Per Valebrokk (t.v.) og nyhetssjef Andreas Fosse .

E24 satser alle penga på ny app som skal gi deg hele hele bildet og personlige forsider. Her blir det også kjemisk fritt for bannerannonser

- Dette skal bli din «one stop shop» for nyheter om økonomi og næringsliv, sier Per Valebrokk om minE24. Med kuratert innhold fra hele verden.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Målet er at appen skal samle de viktigste nyhetene om økonomi og næringsliv fra både Norge og resten av verden. Her får du saker fra E24, våre partnere - og kuraterte saker fra andre medier. Så skal vi også vise deg veien videre, slik at de som ønsker det kan få enda mer dybde.

Slik beskriver redaktør og direktør Per Valebrokk ambisjonen bak den nye appen minE24, som i går ble lansert for både Apple og Android.

Mange har snakket om algoritmer og personaliserte nyheter, men så langt er det få norske medier som faktisk har lansert noe.

Og mens «nyhetsappen» som fenomen fra tid til annen spås den sikre død, har E24 nå klare ambisjoner om å lage en tjeneste som kommer høyt på første skjerm for dem som er i målgruppa.

- For et års tid siden gjennomførte vi mange brukerintervjuer, og spurte leserne: Hvordan er mediedagen din, hva er du interessert i? Et gjennomgående svar var at mange manglet oversikt over nyhetsbildet, og hadde ikke tid eller ork til å finne det selv, forklarer Valebrokk.

- En viktig konklusjonen for oss ble at vi må hjelpe leserne til å få den oversikten, sier han.

 

 

Helt egen redaksjon

Intet mindre enn det er altså ambisjonen for «minE24». Når Medier24 besøker økonominettstedet i Akersgata mandag sitter de fleste i redaksjonen på seks rundt den nye desken, som redigerer, skriver og kuraterer innhold kun for appen.

Dette er altså ikke en speiling av E24.no, slik mobile nyhetsapper tradisjonelt er. Det vil si: Du finner igjen saker og tjenester fra nettavisen her.

Men appen byr også på en rekke mindre notiser og henvisninger til andre økonominyheter fra både Norge og resten av verden.

- Målet er at du skal slippe å gjøre den vanlige surferunden din. Vi gjør den for deg, ved å overvåke flere hundre nyhetskilder, og så velge ut de viktigste, mest relevante og interessante sakene, sier nyhetssjef Andreas Fosse, som også har vært prosjektleder for minE24.

De siste månedene har redaksjonen jobbet mye med nettopp hvordan denne jobben skal gjøres, og produsert innhold for en tidvis ganske liten testgruppe.

Det skal være nok nyheter til at det er et reelt utvalg, men desken skal ikke skrive alt man kommer over; det skal faktisk ta litt tid.

Utvalget krydres med litt utradisjonelle saker om næringsliv i Afrika eller India, eller nisjenettsteder som de færreste av oss besøker.

Notiser som igjen presenteres på din helt unike forside - basert på hvilke interesser du velger.

 

Ingen forsideredigering

For mens E24.no fortsatt bruker Dr. Publish, redigeres og produseres minE24 i Schibsteds egenutviklede Schibsted Publishing Platform. Appen er utviklet av konsernets techavdeling, og kan minne om den svenske nyhetstjenesten Omni.

Og desken som publiserer til E24s app redigerer ingen forside. De skriver, redigerer og kuraterer innhold som merkes med kategori, viktighet og varighet.

Per Valebrokk, Ole Martin Skaug og Andreas Fosse.

Allerede klokka 5 om morran starter vakta, slik at finanseliten kan sjekke appen lenge før Tour de Finance starter.

Så styrer algoritmene og leserens preferanser hvilken forside hver enkelt bruker får.

Man kan dog fortsatt velge siste nytt. Og noen nyheter er så viktige at alle får dem. Men de fleste nyhetene og særlig pushvarslingene fra appen skal være så relevante at de gir mening.

- Vi skal for eksempel ikke ha noen lokketitler i pushvarslingene. For noen vil det være nok å lese overskriftene på smartklokka, sier Valebrokk.

Men mange leser mer enn det, ifølge Fosse:

- Testene våre viser at brukerne går inn i appen minst en gang om dagen, og gir 35-40 sidevisninger per uke. Det er mye mer enn en vanlig besøkende på nettavisen.

 

...og ingen bannerannonser

For brukeren oppleves minE24 som rask, og brukeropplevelsen kan virke noe inspirert av for eksempel Instant Articles i Facebook.

En viktig årsak til farta er utvilsomt at det ikke er en eneste bannerannonse i tjenesten.

Det er veldig bevisst, sier Per Valebrokk:

- Jeg skal ikke si i dag at det alltid vil forbli slik. Men hvis vi skal levere på hastighet og brukeropplevelse, må vi ta noen klare valg.

- Ut året i år er det bare nativeannonser i appen. Og vi er allerede utsolgt - til en god pris - med annonsører som ikke var vanskelig å få med. Dette skal være B2B-annonsører, eller «high-end B2C», som står godt til målgruppen for det redaksjonelle innholdet, sier han.

 

Satser «nesten hele overskuddet»

I 2016 hadde E24 sitt mest lønnsomme år på lenge, med rundt 10 prosent driftsmargin og 7 millioner i pluss.

Tidligere i år meldte Valebrokk & co om solid vekst i annonseinntektene.

Men det betyr ikke store marginer for 2017: VGs datterselskap bruker «nesten hele overskuddet» i år på å utvikle minE24.

Når appen utover høsten lanseres for fullt, skjer det også med en sjeldent stor markedsføringskampanje.

- Vi skal markedsføre den på tvers av Schibsted og alle våre plattformer - VG, Aftenposten, Finn og regionavisene. For første gang kjører E24 også en markedsføringskampanje i eksterne kanaler med utendørs reklame, Flytoget og lignende. Noe slikt har vi aldri gjort før, sier Per Valebrokk.

- Da betyr det at denne er ganske viktig for dere - hvor viktig?

- Vi skal ikke definere E24 ut fra en app. Men målet er at denne skal bli svært viktig for oss. Vi håper å møte leserne på deres behov, og skape en tjeneste som blir en motor for vekst framover.

- ...som også er verdt alle pengene det koster?

- Vi gjør det fordi vi tror det er en god investering å knytte tettere bånd til leserne, som på sikt gir oss et bedre økonomisk fundament. Utgift til inntekts ervervelse, er det ikke det dette heter?

 

 

Powered by Labrador CMS